073-7579019
 |  כניסה ללקוחות  |  EN

הידרותרפיה כטיפול באוטיזם, PDD

תאור הבעיה והטיפול במים

אבחנה אוטיזם הינה רחבת טווח,כל ילד נמצא בנקודה אחרת על הגרף הזה, ובין נק’ לנק’ עולם שלם של הבדלים, המכנה המשותף הוא תקשורת. לעיתים לא יהיה בם הרצון ליצור קשר כלל, לעיתים לא ידעו איך עושים זאת, כאלה שאינם מדברים, לא מוציאים קול, כאלה שצועקים או נתפסים על מילה מסוימת ומשתמשים בה בהקשר הלא נכון . מלבד התקשורת לעיתים יש תופעות אורטופדיות כמו שרירים תפוסים, מקוצרים, חוסר תנועה בשרירי לוע ולסת ועוד. הבריכה היא מקום ששובר את השיגרה ובוודאי את שיגרת הטיפולים האחרים שילד כזה מקבל במהלך חייו, הסביבה האטרקטיבית הזו נותת לנו שימוש בגירויים חדשים – המפעילים יפה את חוש המגע, מישוש, שמיעה, ראייה.** בעבודה בבריכה ננסה לגרות קשר רוב הזמן, דרך מבט, מילה, שיחה, מגע.נשתדל לבחור מטרה אחת לכמה חודשים, או בכלל וכל שיעור נבחר משימה קבועה שתשרת את המטרה, אפשר להתמיד לאורך כמה שיעורים עם אותו תרגיל,שינויים תדירים לא נחוצים.

השיעור עצמו

פתיחה: נשתדל לקבל את פניו ולא לתת לו להסתובב לבד ולחפש אותנו,נתחיל באיזור קבוע – מדרגות כניסה סולם במים עמוקים, שיר שלום עם מילים הקשורות למפגש, השם שלו, צהריים או בוקר טוב, תנועות ידיים וחיבור למים, או ברמת האפשר לנהל שיחה קצרה עם שאלות (לא של כןלא) לדוגמא-  “עם מי הגעת היום”, “מהיכן הגעת לפה?”, “יש לך נעליים חדשות,מי קנה לך אותן?” ..

תרגילים ומהלך שיעור

באופן כללי, שוב בהתאם ליכולות, נעשה הרבה שימוש בפה- בלונים, צלילה, קולות, נשתמש במילים קלות להגייה קצרות ונחבר אליהן דימויים פיזיים(חפץ,פרצוף שנעשה)אפשר לכוון לשחייה, חץ ובלונים כשעוברים ממקום למקום בבריכה (לחבר אוטומטית כשיש חץ – יש בלונים). 
 שם התרגילאופן ביצוע ומבנה התרגילמטרת התרגיל
1זריקת כדורמומלץ לתת לילד/ה לבחור כדור , ממגוון כדורים , לפי הצבע והצורה נדע ונרשום את סוג הכדור, הגודל והצבע , נתחיל בישיבה בחוץ או במים ונגיד לו “זרוק”  כאשר נקבל את הכדור נגיד ” כל הכבוד” ונחזיר את הכדור אליוקשר עם הילד, הבנת צורות שהוא אוהב, ביצוע תרגיל קל וחזרה מספר פעמים
2תפיסת כדור ע”י הילדהמדריך מחזיק את הילד אם זה בחלק העמוק או אם אין לילד בטחון עצמי, ניתן או לתת לילד לזרוק את הכדור לבד וגם לתפוס או לשאול אותו מיהוא רוצה שיזרוק המדריך או הילד( כמובן להשתמש בשמות המדריך והילד)
3האי המסתובבהילד עומד על האי ואנחנו מדברים אליו, או מגרים אותו לתפוס חפץ שוקע כאשר המיקום שלנו משתנה מסביב לאי, לראות שהוא מסתובב למצוא אותנו ,מחייך כאשר נפגש בעינינויצירת קשר עין
4כדור קוצים ידידותינזרוק לכיוונו כדור קוצים ונחזיק אחד,נגלגל את הכדור על חלקים בגוף ונקרא בשמם כשניגע בהם, זרוע, כף יד סנטר וכו’ כמובן נדגים תוך שהוא יבצע גם.הכרת חלקי הגוף דרך שמם, מגע, החזר תחושתי מועיל להכרת גבולות הגוף, העור מתעורר..
5מעבריםמעבר לפי סימן מאחיזה בבננה לידיים שלילקיר.הילד נשען על בננה(לקראת שחייה) ומגיע לקיר בעזרת רגליים שם הוא עוזב אותה ותופס את הקיר ולומד לעבור לבד חזרה .מודעות גוף ותכנון תנועה.
6שיר פתיחהשיר התחלה:”כשמתחיל השיעור כולם אומרים שלום,כולם משפריצים בידיים..ברגליים..בועות” שרים יחד ופועלים לפי מילות השיר, בתחילת שיעור, בכל שיעור.יוצרים גירוי לתגובה לפי אות מוכר(כלומרהשיר הקבוע), מעודדים תנועה של כל הגוף,בועות,קשר עין איתי.
7טיפוס על מזרוןטרמפולינה1.טיפוס על מזרון ללא עזרה, לעמוד עליו, לקפוץ2.ריצה מדופן הבריכה על המזרון שבמיםחיזוק חגורת כתפייםמודעות גוף
8בועות סבוןגירוי להתקדמות בשחייה ע”י בועות סבון. ילדים עם צרכים מיוחדים ובכלל, מאוד אוהבים את הבועות, מושך אותם להתקדם, לגעת.שלבי שחייה ראשונים, תנועה תוך יצירת קשר עין במבט.
9חישוקהילד מתקדם עם עבודת רגליים(+סנפירים)לכיוון החישוק.אפשר לצלול לתוכו, להיכנס להגיד שלום דרכו, רק לגעת.תנועתיותיצירת קשר עיןאתגר- התרגשות,הצלחה
10הליכת עכבישהליכה בתלייה של הידיים על הדופן, התקדמות לעבר חפץ יד רודפת יד. (“על הקיר טיפס לו עכביש קטן…”)חיזוק חגורת כתפיים ותחושת עצמאות במים עמוקים.
11רצף משימותבהתאם לרמה של הילד, עבודה על רצף של משימות לדוגמה: צא מהמים, הבא את הכדור, לך על המזרון, קפוץ למים.עבודה על זיכרון ועל רצף.
12קפיצה בספירה של 3בישיבה על הדופן או על המזרון, קפיצה רק בספירה שלי ל- 3. חזרה שוב ושוב ושוב..התניה והבנת “חוקים”
13לימוד תנועת חץהדגמה של המדריך בליווי הסבר תחושתי , יש לחזור על המושג “חץ” הרבה פעמים ( כף יד נוגעת בכף יד) ולאחר מכן ללכת בחץ לרוץ בחץ ולשחור בחץ( אין טעם להתעקש על החץ כי בהתחלה הבנת התנועה קשה)הבנת שלבי שחייה ראשוניים, ואת מושג החץ שמלווה ילדים בהרבה מאוד שיעורים ( תחילת שחייה, קפיצה למים, צלילה בתוך חישוק וכו’)
14תנועת חץ עם הרמת ראש לנשימה בספירה של 3מדריך בתוך המים עם חץ מדגים נשימה בהגזמה וחוזר לצלילה בחץ.אפשר לספור עם האצבעות כשראש הילד בתוך המים, ללוות את הראש בהרמה כשידי המדריך דוחפות מעט.חיקוי תנועה,תקשורת- במבט(לעקוב אחרי מדריך), עבודת שרירי נשימה(שאיפה ונשיפה),קבלת עצמאות בתנועה.
15דג במיםאם הגענו לשכיבה על הבטן, נשים ידינו  מול עיניו מתחת למים ונכוון שכל יד שלו תיתן לנו כיף , כלומר ניצור תחילתה של גריפת מים, גם בתנועות “כלב” וגם בפתיחת ידיים  בחזהטווח תנועה בחגורת כתפיים, תקשורת, גירוי ותגובה, חזרתיות ולימוד תנועת שחייה.
16מעבריםתנועת רגליים בשכיבה על הבטן עם סנפירים והיפוך לגב לפי סימן שאסמן לו במים או לפי מילה מסוימת.אפשר גם להשתמש בתרגיל זה כדי ללמד את הילד לנשום לבד כשיצטרךשליטה בגוף,תנועתיות,עצמאות
17ידיים חזהידיים בחץ בזמן הליכהשכיבה על הבטן תוך ספירה בקול רם או במים של 1,2,3 ורק אז לפתוח ידיים לעיגול,כלומר תנועת חזה בידיים.לפי שיתוף הפעולה נעלה את הדרישה ונצרף הרמת ראש בתיזמן נכון.גירוי לדיבור בספירה ,הגדלת אוסף פעולות עצמאיות שהילד ידע לעשות,הכנה לשחייה.
 

אמצעי עזר

לוח תקשורת – מוצלח ביותר, לרוב משתמשים בכזה בכל תחומי החיים כשהילד לא מדבר, גן תקשורתי בי”ס  ובית. בלוח מנוילן לימינציה עמיד במים, תהיינה תמונות של חפצים שיש בבריכה, תמונות של פעולות הקשורות למים – הוצאת בועות, מגלשה, נדנדה, אי וכו’.יהיו בלוח תמונות מצב רוח, המילים רוצה, לא רוצה. כך ניתן לילד אפשרות לתקשר ולא חשוב על מה יבחר להצביע בלוח,העיקר שהוא חושב ומתייחס אלינו = יוצר סוג של קשר עם אדם נוסף.ננסה לעשות למשל אופניים, להצליח לעשות לבד אופניים, לעבור בין מכשולים, לתפוס או למסור כדור בזמן אופניים (משימה עם דרגת קושי עולה). נתמיד באותה משימה כדי לראות התקדמות – גם התקדמות קטנטונת, או חוסר התקדמות וכך נוכל לשנות.שירים – מתקבלים בברכה, גם כאלה קיימים וגם מומצאים (מילים קבועות שיחזרו והילד יוכל לנסות להצטרך או לחקות) ואפשר לחבר אליהם תנועות ידיים בסיסיות.איסוף חפצים לפי נושא – לזרוק כדורים וצפים אחרים לקחת רק כדורים, כשיצליח אפשר לעבור לאיסוף צבעתרגול מעבר מפעילות אחת לשנייה –  למשל,עבודת הכנה לתרגיל- בסוף הבריכה נעשה 5 בלונים ונחזור באופניים.זה יקח זמן לעבור מדבר לדבר אבל השאיפה היא שהזמן יתקצר.

סיום השיעור

אפשר לסגור בשיר סיום, להתראות. לצאת מאותה נק’ בבריכה- מהמדרגות, נשתדל להעביר אותו להורה או מלווה אחר – שייצרו איתו קשר עין והילד יבין שהוא ברשותו של אחר,לרוב חשוב שיצא מייד בתום השיעור ועל כך נעבוד,לעיתים אולי כצ’ופר על התקדמות בשיעור בתחום התקשורת או התרגול הפיזי, ניתן לילד להישאר קצת במים בהסכמת ההורה ובהשגחתו. תגיות: הידרותרפיה, הידרוטרפיה, הדרותרפיה, טיפול במים, טיפולים במים, ווטסו,אוטיזם,שחייה, שחיה, PDD, חוג שחייה, חוגי שחיה, קורס שחייה, בריכת שחייה