הידרותרפיה (טיפול במים) לילדים?
איך מתבצע הטיפול במים לילדים?
למה הידרותרפיה לילדים יכול להיות הטיפול הכי נכון לכם?
איך תכונות המים עוזרות לנו בתהליך הטיפולי?
מה הסיבה שילדים ופעוטות שעושים טיפול הידרותרפיה במרכזי עולם המים בכלל לא מרגישים ”מטופלים?"
מדי שבוע אנחנו צופים בהורים שמגיעים עם ילדיהם לטיפול הידרותרפיה בעולם המים, והחיוך לא יורד להם מהפנים. הסיבה העיקרית היא שבעולם המים אנחנו יודעים איך לגרום לפעוט או לילד לעבוד קשה דרך משחק וכיף, בלי שישים לב בכלל שעבד.
באחד הטיפולים ההידרותרפיים של ילד בן 4, ראינו את האמא יושבת בצד, מסתכלת על הילד ובוכה. הסתכלנו על הילד במים וראינו שהוא לא מפסיק לצחוק כששאלנו את האמא אם הכל בסדר, היא אמרה, תוך שהיא מנגבת את הדמעות, שהיא כבר שנה בטיפולים עם הילד שלה בגלל קושי רגשי, חולשה בחגורת הכתפיים ובעיה בוויסות חושי (רגישות יתר חושית אצל ילדים), ובכל הטיפולים עד עכשיו הוא בכה.
היא תמיד דמיינה את הטיפול בילד שלה כמשהו קשה, משהו שחייבים לעשות, וממש ספרה את הדקות שהטיפול הדו שבועי שלה יגמר.
כשהיא ראתה את הילד הזה שלה, שהכל מפריע לו, הכל קיצוני, הכל קשה לו – מחייך, צוחק, מקשיב ומשפריץ במים, היא לא הבינה למה היא לא לקחה את הילד שלה לבריכה לפני זה.
חשוב להגיד, שהמטרה הראשונית בטיפול ההידרותרפי לילדים היא חוויה. כאשר הילד נהנה ויוצר קשר עם המטפל, מגיע לבריכה עם חיוך ורק רוצה להיכנס למים, עשינו כבר 80% מהעבודה. עכשיו רק צריך לכוון את המשחק ולהתאים אותו לילד, על מנת לחזק את הגוף או להרפות אותו, בהתאם למטרות של הטיפול.
מי יכול לעשות טיפול הידרותרפיה, למי זה מתאים ולמי לא?
בעולם המים אנחנו מטפלים במגוון ילדים בטיפול הידרותרפיה, מילדים עם בעיות קשב ADD, בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות ADHD, אוטיזם PDD, טורטיקוליס (פיתול צווארי), ילדים עם קושי רגשי, עיכוב התפתחותי, קושי בוויסות חושי, CP, חולשה בחגורת הכתפיים, ילדים עם בעיות נשימה, אסטמה, נוקשות יתר, היפוטוניה (חולשת שרירים), פחד מים ועוד.
אנחנו, בעולם המים, לא מאמינים שיש ילד שהוא ”לא בשל” לטיפול הידרותרפיה. יש ילד שצריך פשוט לעבוד איתו בצורה אחרת, להיכנס לעולם שלו, להבין אילו דברים הוא אוהב, מה קשה לו, ובעיקר איך להגיע אליו דרך משחקים וחוויה.
הטיפול ההידרותרפי מתאים כמעט לכל ילד. מה שצריך זה פשוט להתאים לילד או הפעוט את סביבת הטיפול והמטפל/ת המתאימ/ה, ולהנות מחווית הטיפול עם הצוות המקצועי ביותר בישראל בתחום ההידרותרפיה.
איך עובד טיפול הידרותרפיה לילדים?
הטיפול ההידרותרפי מתבצע באחד ממרכזי ההידרותרפיה של הרשת בבריכה הידרותרפית, טמפ' המים כ- 34 מעלות והסירקולצייה היא פי 6 מרוב בריכות השחייה ועם מערכת בקרה מהמשוכללות בעולם ובכך שומרים על איכות המים לאורך כל היום.
בשלב ראשוני עושים אבחון ע”י מנהל מקצועי או מטפל בכיר, לומדים את הילד דרך ההורה, קוראים אבחונים נוספים אם ישנם כאלה, ע”י מטפלים נוספים, או ע”י קופת החולים.
כבר באבחון הראשוני אנחנו נכנסים למים על מנת לבנות סט תרגילים מיוחד לאותו ילד או פעוט בטיפול ההידרותרפי. בסיום האבחון אנחנו ממליצים על תוכנית הטיפול, ומשתפים את ההורה במטרות הפוקציונאליות מחוץ למים, ואיך אנחנו מתכננים להגיע אליהן דרך הטיפול במים.
בסופו של דבר אנחנו ממליצים על טיפול שבועי או דו שבועי, כאשר הוא יכול להיות באופן פרטני או בקבוצה (או פעם פרטי ופעם קבוצה).
המטפל או המטפלת במים משלבים את כל הכלים לטיפול, והמינון משתנה בין ילד לילד, גם על פי תקופת הטיפול. הכלים בהם משתמשים המטפלים הם שחייה טיפולית WEST , ,טיפוס, תרגילי יציבה על מזרן, תפיסת כדורים ועוד.
את ארגז הכלים של המטפלים בעולם המים מקבלים גם ב ”קמפוס עולם המים”, בית הספר להכשרת מדריכים ומטפלים במים, שמכשיר כיום את המספר הגדול ביותר של מדריכים ומטפלי הידרותרפיה בישראל. הידע הנצבר באקדמיה מועבר באופן שוטף לצוות המקצועי הקיים.
מהי מטרה פונקציונאלית לטיפול הידרותרפיה לילדים? ולמה כלכך חשוב לבנות אותה?
באבחון הראשוני, או אפילו דרך קופת החולים, אנחנו מקבלים מטרה, לדוגמה: שהילד יוכל לכתוב בשיעור ברצף במשך 10 דקות, שיוכל להקשיב שיעור שלם, או שיוכל לזרוק כדורסל למרחק של 5 מ’ ועוד.
ניקח לדוגמה מטרה פונקציונאלית אחת לטיפול הידרותרפיה לילדים, ונראה איך דרך העבודה במים אנחנו מגיעים אליה:
הידרותרפיה לילדים- חיזוק חגורת הכתפיים וקושי רגשי:
ברוב המצבים ילד עם קושי רגשי הוא יותר חלש, הולך יותר כפוף, הנשימה שלו פחות מפותחת, ולכן, כאשר הוא מגיע לטיפול ההידרותרפי, נבחין שהוא מסתתר מאחורי ההורה, ולא רץ לבריכה וקופץ למים.
ההורה רוצה שהילד ישתתף במשחקי הכדור בהפסקה ויתקשר עם הסביבה. פעמים רבות מזניחים את הפן המוטורי, אבל הפן המוטורי והפן הרגשי שלובים זה בזה.
אנחנו רוצים לחזק את הביטחון העצמי של הילד, לחזק אותו גופנית, ולהכין אותו לשחק כדור בהפסקות.
הבדיקות שנעשות במים הן:
האם הוא יכול לטפס על דופן הבריכה בעצמו, או שצריך לעזור לו?
כמה זמן הוא יכול להיתלות על חבל?
האם הוא זורק כדור כאשר המרפק מתחת לכתף?
מה יכולת השחייה שלו?
לכל ילד מייצרים רשימת מטרות מדידות שלו:
לא מצליח לטפס על דופן הבריכה – תוך חודשיים עולה על דופן הבריכה בעצמו.
לא מצליח להיתלות על נדנדה – תוך חודשיים נתלה 5 שניות.
לא מצליח לישר את הידיים במים בחץ ונעזר במדריך – תוך חודשיים מיישר ידיים בשחייה, שוחה עם סנפירים ומרים ראש כל 3 שניות לאט ללא עזרת מדריך למרחק של 6 מ'.
אורי סלע מספר על הטיפול ההידרותרפי לבת שלו …
איך שיטת השחייה ההידרותרפית לילדים WEST כלכך תקדם את היכולת המוטורית ואת המטרה הטיפולית שלכם?
שיטת השחייה ההידרותרפית WEST לילדים עובדת על כמה עקרונות מאוד פשוטים
- עובדים מהקל אל הכבד מבחינה מוטורית וקואורדינטיבית
- קודם מאריכים, ואז מחזקים
- לא לוקחים סיכונים
- Less in more פחות זה יותר
- חיזוקים חיוביים
שיטת WEST פותחה עבור ילדים חלשים, עם בעיות קואורדינציה, קושי רגשי, בעיית נשימה, בעיית קשב, היפראקטיביות ועוד.
בשיטת WEST לילדים אנו מסתכלים על כל ילד כאילו הוא גם חלש, גם עם בעיית קואורדינציה וגם עם קושי ריגשי, אפילו אם מופיעות אצלו רק חלק מהבעיות. דרך העבודה הזאת השיטה בעצם מצליחה עם כולם.
- מהקל אל הכבד
אם ניתן לילד שקשה לו תרגילים מורכבים קואורדינטיבית הוא יחווה תסכול נוראי ולא ירצה יותר להגיע לטיפול, ולכן קודם אנחנו נותנים לו לעבוד על תנועה פשוטה קואורדינטיבית, כגון תפיסת כדור כאשר הוא צף על בננה ובועט בעזרת סנפירים. אנחנו לא מדברים איתו בכלל על איך לבעוט, אלא על משחק שהוא הגעה לחפצים צפים. הגעה לחפץ מחזקת את חגורת הכתפיים שלו, מאריכה את השרירים, וקלה מאוד קואורדינטיבית.
- קודם מאריכים, ואז מחזקים
פעמים רבות אנחנו עסוקים בחיזוק הגוף, ולא מודעים לכך שכאשר השריר לא מספיק ארוך הוא מתעייף מהר יותר. זה עלול לגרום לנו לחשוב שהגוף חלש, וגם פה הילד יכול לחוות תסכול. מבלי שהילד שם לב, אנחנו גורמים לו למתוח את הרגליים וחגורת הכתפיים, ובכך גורמים לשריר להיות יותר ארוך ויותר אלסטי. כאשר השריר ארוך (שריר השחיינים) החיזוק קל יותר, קצב החיזוק מהיר יותר, והילד חווה חוויה טובה.
- לא לוקחים סיכונים
מה זה אומר לא לקחת סיכונים? פעמים רבות מדריכים מלמדים את הילד להוציא בועות לפני שהילד מצליח לבצע נשימה של 5 שניות מחוץ למים, ואז יש סיכוי טוב שהילד יבלע מים ויחווה חוויה לא טובה, ובמקרים גרועים יותר אפילו לא ירצה להגיע שוב. אנחנו מפתחים את הנשימה ע”י פתיחת חגורת הכתפיים ויצירת לחץ הידרוסטטי (לחץ המים על הגוף) על החזה דרך תנועה במים עם ראש בחוץ, ואנחנו מרוויחים מכל הכיוונים: גם מפתחים נשימה וגם מחזקים את הגוף, ורק כשאנחנו בטוחים שהילד לא יבלע מים, אנחנו אומרים לו לעשות בועות.
- פחות זה יותר
סגנון השחייה הראשוני בעולם המים הוא חץ. פעמים רבות מדריכי שחייה רוצים להגיע לביצוע תנועות במהירות, והם אינם מודעים לכך שהדבר החשוב ביותר לגוף שלנו הוא אורך השריר והבסיס של הגוף. הדבר החשוב ביותר לילדים הוא בניית השלד בגיל הצעיר, כמו שבבניית בית מתחילים מהשלד, ובלעדיו אי אפשר להתחיל לבנות. אסור לוותר על הבסיס, ועדיף לעשות פחות, אבל היטב.
- חיזוקים חיוביים
ילדים שקשה להם צריכים חיזוקים חיוביים, וגם אנחנו. אנחנו מאמינים שאין דבר כזה יותר מדי כל הכבוד! לפעמים אנחנו עסוקים יותר מדי במטרה ושוכחים שאם ניתן עוד ועוד חיזוקים חיוביים המטרה תגיע בלי כל מאמץ.
שיפור יכולת הקשב והריכוז באמצעות שחייה
הידרותרפיה לילדים בעולם המים יכולה להיות ממש כיף!
איך מתחילים?
שולחים הודעת וואטסאפ או מייל לעולם המים, ואנחנו נקבע לכם אבחון/בדיקה במים עם הצוות הגדול והמקצועי בישראל להידרותרפיה.
הידרותרפיה לילדים בעולם המים, יכול להיות ממש כיף
מספר הוואטסאפ שלנו לקבלת פרטים המהירים 054-8030080
מומלץ לקרוא עוד על התהליך הטיפולי במים, על בניית מטרות בהידרורתפיה לילדים ועל ציוד מומלץ שמתחילים טיפול במים:
איך בונים מטרה טיפולית בטיפול ההידרותרפיה ילדים>>
כמה פעמים מומלץ לעשות טיפול במים ילדים? >>
לפני תחילת הטיפול ועל מנת שנוכל לתת את הטיפול הטוב ביותר עבור ילדיכם
תקדישו 3 דקות למילוי השאלון: