west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

הידרותרפיה

הידרותרפיה לטיפול בבעיות קואורדינציה, קשב וריכוז והיפראקטיביות

קשיי לימוד, בעיות התנהגותיות ויכולת הקשבה נמוכה הינם בעיה מוכרת ושכיחה. אחת מדרכי הטיפול בבעיות אלה הוא הטיפול ההידרותרפי. המים עוזרים לילד ללמוד טוב יותר ולהיות סובלני בכתה, להתמודד עם היפראקטיביות וחוסר הקשבה. איך? דרך המים נפרשת לפניכם.

הפרעות אלו הידועות כ- ADD – attention deficit disorder וכ-ADHD – attention deficit disorder hyperactivity, שכיחות בקרב ילדים בכל רמות האינטליגנציה. תגובותיהם של הילדים הללו יהיו לפעמים לא צפויות, לא בפרופורציה מקובלת למקרה המסוים ותגובתם תוכל להתפרש כעלבון או חוצפה כלפי אחר, גם כאשר זה כלל לא המצב.

קואורדינציה, משמעה שיתוף פעולה בין אלמנטים שונים כדי להשיג פעולה משולבת והרמונית, או תאום יעיל בין חלקיו השונים של מנגנון כלשהו לשם השגת מטרה משותפת.

דנה וייס – מדינה באבחון – מתוך הפרק הראשון

http://www.youtube.com/watch?v=i9tf_Q7QNVU&feature=player_embedded
קואורדינציה בתנועה ובארגון הגוף מתרחשת קודם כל ע"י תיאום עצבי שרירי, תאום בין החושים לבין התנועה המתוכננת.

בהקשר זה מדגישים מחקרים רבים את היחס הישיר ואת ההשפעה הברוכה שבין כושר ופעילות גופנית להישגים מוכחים בלימודים:

ד"ר פיווארניק, מרצה לקיניסיולוגיה*, מצא כי מבין תלמידי בית ספר יסודי הפעילים ובעלי יכולת אירובית טובה הינם גם בעלי הישגים גבוהים יותר בשיעור של 30% מתלמידים אחרים המעדיפים לשקוע בכורסא מול הטלוויזיה. הסיבה הברורה לפער עצום זה נובעת מכך שספורט מגביר את זרימת הדם למוח, משפר את הריכוז, את הזיכרון והקשב ובנוסף גם מעלה את תחושת הביטחון העצמי בנוסף לכל אלה הספורט גם משפר את מצב הרוח בצורה מיידית!

ממצאיהם של יותר ויותר מחקרים קושרים את השפעת המים ובמיוחד את ההידרותרפיה כפעילות גופנית מכוונת להצלחה ארוכת טווח בשינוי דפוסי התנהגות.

אבל בינינו, מי צריך מחקרים כאשר לפנינו דוגמאות משכנעות מימינו אלה: גם את מייקל פלפס** הנחשב לשחיין הטוב ביותר בכל הזמנים וגם את שחר צוברי*** הגולש הישראלי "זרקו למים" כי עשו בעיות וקיוו שאולי כך יפריעו פחות…

היפראקטיביות (תנועתיות יתר והפרעות קשב וריכוז) וכן בעיות קואורדינציה, הן בעיות בעלות מכנה משותף: כאשר התנועה אינה כיפית וזורמת וביצועה כרוך בקשיים, מאבד הילד במהירות רבה את סבלנותו וצפוי להיכשל במשימה.

לפיכך, משלב הטיפול במים אצל ילדים מרכיבים רבים: אם הסיבה לאיבוד הריכוז והקשב נעוצה בקושי קואורדנטיבי נלמד את התנועה או ההתנהגות בדרך אחרת: נפרק אותה לקטעים קטנים ונחברה שלב שלב עד לתחושה של הצלחה, דרך חיקוי, הסתגלות ושילוב תנועות. חשוב מאד להשתדל ולעשות כל שניתן כדי שהתנועה תבוצע בהצלחה וחשוב לא פחות כי הצלחה זו תהיה כבר בתחילת הדרך, בגילאים הנמוכים, שכן שם נאספות החוויות שישפיעו בהמשך חייו של הילד על אופן התמודדותו עם מצבים הדורשים למידה.

דנה וייס – מדינה באבחון – מתוך הפרק השני והשלישי

איך מתחילים?

האבחון הראשוני נערך כבר במפגש הראשון על שפת הבריכה או ממש במים: נתחיל במשחק – נבקש מהילד לבחור חפץ כלשהו (כדור או אחר) שאותו יזרוק למים וינסה לתפסו. מהדרך בה יזרוק ויאסוף את החפץ, נוכל ללמוד הרבה על הילד ולכוון את הטיפול אל הנקודות החלשות שלו.

בשלב שני, נבקש מהילד לבצע חיקוי לתנועה זהה שלנו: נתחיל בתנועה קלה ונתקדם למורכבת יותר ובכל זמן התרגול נהיה ממוקדים ברמת הקשב של הילד ונשמור על גירוי מתחדש וכך נוכל ללמוד מתי מגיעה סבלנותו של הילד לקיצה. אם הילד מצליח למשל לעשות עיגול בידיים כשהוא מצוי במים אך בעיגול השני שהוא מתבקש לעשותו מחוץ למים הוא כבר חסר סבלנות, ננסה להוסיף גירוי בין תנועה לתנועה כגון "כיף" חזק בין ידו של המדריך ליד הילד או קליעה לסל נמוך (המצוי במים), או כל משחק בין עיגול אחד בידיים לשני – תנועות קלות שהילד יבצע בהתלהבות ויש בהם כדי לחזק את תחושת ההצלחה אצלו.

כפי שמבדק לצורך אבחון הפרעות קשב וריכוז מספק כלים מדידים, התנועה והקשב של הילד במהלך השיעור ניתנים למדידה, שכן אנו מודעים לזמן הנדרש ל"משחקים" (כדי לרענן ולהחזיר את הקשב) וכמה נדרש כדי להשיג מהילד ביצוע של תנועות קלות עד מורכבות תוך כדי גיוס יכולת הקשב והריכוז העצמיים שלו.

חיזוקים חיוביים הם חלק בלתי נפרד משיטת הטיפול ויש להתמיד ולחזור עליהם במהלך השיעור, לעתים ברצף מהיר, אפילו כל שניה: לדוגמא, ילד נדרש לבצע תנועה מורכבת של מעין ציור עיגול ברגליו אך לא מצליח להפנות עקב לעקב או שהעיגול שלו קטן מדי, נאמר לו: "כל הכבוד! איזה עיגול מעולה! אולי תוכל לעשות אותו שוב אך הפעם לאט יותר? תחושת ההצלחה היא שתניע אותו והוא ישתדל ויתאמץ יותר.

תהליך הלימוד יחל לרוב בהסבר וויזואלי והילד יתבקש לחקות את תנועותיו של המדריך. בהמשך, יתווסף גם הסבר תחושתי כאשר המדריך ילווה את תנועת הילד עם ידיו שלו עד שהילד יוכל לבצע את התנועה בעצמו ללא עזרה.

ממדריך שהוא הידרותרפיסט נדרש להיות מקצועי, יצירתי וקשוב. המדריך המיומן יכול לצפות מתי הילד עומד "לאבד" אותו ולהקדים ולשנות את הגירויים והתרגילים שהוא משתמש בהם.

כשם שמשתמשים בסרגל מאמצים בכל אימון גופני, כך גם המדריך ההידרותרפיסט יעבוד על המוח באמצעות גירויים: בהדרגה ניתן יהיה להתמקד יותר בהסברים ופחות במשחקים לצורך ריכוז מחדש או לשם עבודת הכנה הנדרשת לביצוע משימה כלשהי.

מאוחר יותר ובהדרגה נעלה גם את דרגת הקושי (הפיזי והקוגנטיבי) של המשימות ונאפשר לילד לקבל לידיו אפשרויות בחירה נרחבות יותר כמו שיתוף בבחירת משחק.

מטרתנו לגרום לכך שתוך תחושה של הצלחה הולכת וגוברת יתחזק רצונו של הילד לחזור שוב ושוב לשיעורי ההדרכה עם המדריך "שלו" ועם הזמן (השיפור בד"כ מהיר ביותר) להצליח לעשות תנועות הנחשבות למורכבות קואורדינטיבית תוך חזרה עליהן ברצף ובריכוז מלא – עשר, עשרים ואף יותר פעמים מבלי לערב כל גירוי במהלכן!

נשימה וריכוז – מה הקשר ביניהן?

היזכרו בעצמכם עד כמה נהנים ילדים מאמבטיה חמימה וכמה הם רגועים לאחריה, לפיכך אין טוב מעבודה במים לשם שיפור יכולת הנשימה: ניתן להכפיל פי 1.5 את כמות החמצן הנכנסת לריאות ולמוח! ככל שכמות החמצן עולה, כך גוברת יכולת הריכוז במוח ולא רק בזמן האימון אלא אף בטווח הארוך. הלחץ ההידרוסטטי המופעל על גוף המצוי במים יוצר מגע חזק עם העור ויש בו כדי להגביר את זרימת הדם בגוף ולשפר בד בבד את היכולת הנשימתית שלו. בנוסף, הוא מעניק מעין "חיבוק" תחושתי ומרגיע המתגבר ככל שעולה טמפרטורת המים ל-35 מעלות ויש המגדירים תחושה זו כמעין שהייה ברחם האם…

לעיתים נדמה כי דרכי עבודה אלו אינן רלוונטיות בעולם שבו כל ילד הוא "סיפור" אחר, ואולם אנו בעולם המים, יודעים להשתמש דווקא בייחודו של כל ילד ולהתאים לו -לצרכיו, למידותיו ולעולם המושגים שלו, את דרכי העבודה שלנו כדי להשיג עמו את התוצאות הטובות ביותר. לא פעם אומרים לנו הורים כי הילד שלהם "רוצה רק לרוץ ולא להקשיב", הצוות של עולם המים ידע במקרים שכאלה להשתמש באותה יכולת ריצה כדי לקפוץ על מזרן ואחר כך לקפיצה במים מעל מכשול (נאתגר את יכולת הריצה שלו) ואז נשלב עם אלה גם את השחייה והשהות במים, שוב ושוב, עד שיתרגל לשהות במים זמן ממושך יותר ומבלי משים יגדיל גם את מרחק השחייה שלו.

טיפול בילדים בכלל, וטיפול במים בפרט, מצריך סבלנות רבה, רוגע ומקצועיות. צוות המטפלים בעולם המים נבחרו בדיוק בשל היותם ניחנים באותן תכונות ובנוסף בשל תחושת הייעוד לטפל ולהוסיף וללמוד כל העת.

בסופו של דבר, כדי לטפל בבעיות קשב וריכוז, צריך לדעת להקשיב, בריכוז.

אנו, בעולם המים, הולכים בדרך המשתדלת לגרום לילד הנאה באמצעות משחקים וחוויה, תוך שאנו מעלים אצלו את תחושת הביטחון העצמי ומשפרים באופן דרמטי את יכולת הריכוז, הקשב והקואורדינציה שלו.

 

_______________________________________________________
* קינסיולוגיה – תורת ריפוי הוליסטית המתייחסת אל האדם כאל ישות שלמה של גוף רוח ונפש.
Kinesis היא מילה יוונית קדומה שמשמעה – תנועה. ברפואה המודרנית : חקר השרירים.
** מייקל פיליפס – שחיין אמריקאי. אלוף אולימפי ואלוף עולם באולימפיאדת אתונה 2004
*** שחר צוברי – זוכה מדליית ארד באולימפיאדת בייג'ינג 2008

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.