073-7579019
 |  כניסה ללקוחות  |  EN

הידרותרפיה לאוסטאופורוזיס

מהי מחלת האוסטאופורוזיס?

אחרי גיל חמישים אנחנו מתחילים להתוודע יותר ויותר למילה הארוכה הזו: “אוסטאופורוזיס”, המורכבת למעשה משתי מילים בשפה הלטינית והן גם מסבירות את פשרה: אוסטאו = עצם פרוזיס = חרירים כלומר, לפנינו תהליך הנלווה לתהליכי ההזדקנות בגוף ומאופיין בירידת צפיפות וכמות העצם בגוף. כתוצאה ישירה מכך הופכות העצמות להיות פריכות, מוחלשות וכח עמידותן יורד. אחת הסכנות העיקריות מתהליך שכזה הם השברים. לצערנו, התאים הורסי העצם כוחם חזק יותר (אצל כולנו) מהתאים הבונים את העצם וכשהפער בין אלה לאלה הופך להיות קיצוני, סכנת השברים נהיית מוחשית יותר ויותר. האזורים המועדים לפורענות הם עצמות הירך, שורש כף היד וחוליות עמוד השידרה. בעיקר נפוץ וגם בעייתי ביותר הוא השבר הנגרם במפרק הירך, שכן ההחלמה ממנו קשה במיוחד לגוף ובעטיו נגרמת פגיעה חמורה בניידות, באיכות החיים ולעיתים גם בתוחלת החיים עצמה של האדם הפגוע. נפוצים הם גם השברים בעמוד השדרה. אלה נקראים “שברי מעיכה” או “שברי דחיסה”, שכן הם נגרמים מאי יכולתו של עמוד השדרה לשאת כבעבר את משקל הגוף הזקוף. שברים שכאלה עלולים לגרום לאיבוד גובה ולכאבי גב חזקים ושוב, לירידה משמעותית באיכות החיים של מי שנפגע מהם. התרחשותו של תהליך האוסטרופורוזיס, מעבר להיותו חלק מתהליך ההזדקנות כאמור לעיל, מושפע מגורמים תזונתיים, גופניים, הורמונליים וגנטיים והטיפול התרופתי המקובל הניתן ללוקים במחלה מתחיל בצריכת ויטמין D וסידן וממשיך בתרופות מסוג פלואוריד, סטרואידים ועוד. הלוקה באוסטרופורוזיס הופך להיות תלוי תרופות עד יומו האחרון ותחושת היותו חולה כרוני מתעצמת והולכת עם חלוף השנים.

טיפול אחר

מי שאינו מסכים להיכנע לקביעת גורל זו מן הראוי שיתוודע לדרך טיפולית נוספת המעניקה הגנה לגוף הפגוע, מחזקת את שריריו ואף שומרת עליו מפני התדרדרות עתידית: ההידרותרפיה הינה צורת טיפול פיסי המוענק בסביבת מים שבה אין למשקל כל משמעות ואין גם חשש מנפילות. הטיפול ההידרותרפי משיב את יכולת העצמאות והשליטה באברי גופו של האדם הפגוע ומטיב את מצבו ללא הכר. עצות רבות מושפעות על מי שנפגע ממחלת האוסטרופורוזיס: – אסור לאכול מתוק … זה מעודד את התפרקות העצם! – יש להרבות בספורט… כמובן! אבל איזה ספורט יש לעשות כשהחשש משבירת העצם הוא כה גדול? כשהכאב המופיע בשרירים מגביל את יכולת הפעילות הספורטיבית? ובכלל, באיזה סוג ספורט יתחיל מי שלא היה מורגל בו קודם לכן? ושאלת השאלות היא: האם ניתן בכלל לעצור את תהליך התפוררות העצם ולייצב את מצבם של הפרקים, המפרקים והשרירים המושפעים ישירות ממבנה העצם? תשובתנו הנחרצת היא: !YES! we can

מהו הטיפול במים

כבר הסברנו כי הפתרון האידיאלי להגנה מפני נפילה מצוי בסביבה רכה ותומכת בה אין צפי לסכנת נזק פיזי מסוג שבר או שריר תפוס. זוהי סביבת המים בבריכה שאנו נכנסים אליה עתה מצוידים במשקפת לעיניים ובכובע רחצה שיקלו על התרגול וימנעו הפרעות של גירויים וצרבות בעיניים. הטיפול הידרותרפי צעד אחר צעד:
  • נתחיל בצעדה בטוחה ונינוחה במים: הצעידה המניעה בשלב זה את הרגליים משפיעה על כוח השרירים המעורבים בהליכה, על תנועת הקרסול, על טווחי התנועה ומגבירה את תחושת הבטחון האישי והעצמאות.
  • נקפיד על הליכה בקו ישר ונתרגל מעבר משקל הגוף מעמידה על אצבעות הרגליים לעקבים וכן הליכה לאחור ולצדדים. כל אלה ישפיעו עד מהרה ישירות על התעצמות שיווי המשקל של הגוף.
  • נגביר את הקצב עד שתהיה ההליכה חזקה ונמרצת ואף נוסיף מיני “מכשולים” שונים וכך נתרגל מוכנות להפתעות הנקרות לעתים לצועד בדרכו: מדרכה שבורה או גבהים משתנים של כביש וכד’.
אחרי שינוטרל הפחד מנפילה, הגיעה העת לחזק את הפרקים המועדים לפורענות- המותן, שורש כף היד ועמוד השידרה: חגורת הכתפיים שלנו משפיעה ישירות על היציבה ועל יכולת השימוש בידיים ובגב, לפיכך נחזק תחילה את חגורת הכתפיים תוך כדי הצעידה במים העמוקים המכסים את הכתפיים:
  • הזרועות וכפות הידיים יהיו פרושות לרווחה כשהן מתנגדות למסה של המים. פעילות זו, כשהיא מוגברת בסגירה ופתיחה של הידיים תוך כדי עמידה או הליכה, מסייעת להאריך את שרירי החזה.
  • עתה, אנו מקמצים ופותחים לסירוגין את אגרופינו, אנו חשים במים הזורמים בעד אצבעות הידיים ועוברים לחזק את שורש כף היד:
  • נשתמש בקרש צף או ב”איטריה” (גליל ספוגי מוארך) שאותם נלחץ ונדחוף פנימה אל עומק המים ונפעיל לחץ נגדי ביד אחת או בשתי הידיים כנגד תכונת הציפה שלהם. נוכל לחבוש כפפת גומי על כף היד באופן שיחייב אותנו להגביר את מאמצי התנגדות בדיוק כשם שפועל הסנפיר המולבש על כף הרגל.
  • חשוב מאד לחזק את שרירי הרגל כי הם “שומרי הראש” של הירך. לפיכך נתרגל אותם אל מול קיר הדופן של הבריכה: פנינו מופנות אל קיר הבריכה ואנו אוחזים אותו בשתי ידינו תוך שאנו עולים ויורדים לסירוגין בתוך המים. נעבור מעמידה לישיבה ונקפיד שכפות הרגליים לא יתנתקו מהרצפה במהלכו של התרגיל.
  • אף לשרירי הבטן חשיבות רבה בשמירה מפני פגיעות אפשריות בירך ובאגן אלא שלרובנו יש שרירי בטן חלשים והמשימה לחזקם אינה פשוטה, אך אפשרית! הגם שהדבר כרוך במאמץ לאורך זמן, התוצאה שווה את המאמץ ולפיכך נתרגל ריצה במקום אל מול קיר הבריכה במקום שהמים מגיעים לגובה הכתפיים: רגל אחת מושטת אל הקיר והשנייה על הרצפה ומיד נחליף ביניהם וחוזר חלילה. נספור עד 45 נגיעות בקיר, ננוח ונבצע סט נוסף של 45 נגיעות.
  • נוכל לבצע גם “ריצה באוויר”: לשם כך נתמוך בשני צפים מתחת לזרועותינו הלוחצות אותן לצידי הגוף וכעת כשהרגליים ניתקו מהרצפה, נתחיל לבצע מעין תנועות ריצה צידית תוך כדי שינוי כיוון – תרגיל שיחזק עד מאד את שרירי האגן והבטן.
חשיבות רבה אנו מיחסים לאותו חלק בתרגול הבא לפני ואחרי הפעילות עצמה. זהו שלב החימום:
  • יש לחמם כל מפרק בגופנו כשאנו מבצעים סיבובי מפרק קלים (אפשר לבצע שלב זה בישיבה או בהליכה) לרגליים, לכפות הרגליים, לידיים, לצוואר ולכתפיים.
  • עתה נעבור לשלב המתיחות: אחרי שגמרנו לתרגל את השרירים, את הטווחים ועבדנו על הכח, חשוב להביא את השרירים למצב שיהיו מעט יותר ארוכים ממצבם קודם לפעילות שכבר נעשתה וכך נבטיח התקדמות מואצת יותר בין תרגול לתרגול.
לפנינו דוגמאות של מתיחות אפשריות:
  1. מתיחת כף היד לאחור: נאחז בכף יחד אחת באמצעות כף היד האחרת ונמתח את האצבעות לאחור, נרפה ושוב נמתח. נבצע 3 סטים כאלה בכל כף יד.
  2. מתיחת שכמות: נשלב ידיים ונמתח אותן יחד מעל הראש, מאחורי הגב ולפניו.
  3. תרגיל בסיבוב: נעמוד בפיסוק קל כשהידיים פתוחות ברכות לצדדים ונבצע סבוב כשהרגליים משמשות לנו כציר, ידיים , ראש ומותן לצד אחד ובו נשאר כ-5 שניות. דרך האמצע נחליף צדדים ונבצע התרגיל לכיוון השני.
  4. מתיחה על מדרגה: נרים רגל על מדרגה (או כל מקום מוגבה מעט מהרגל כשהשניה נשארת על הרצפה): נתכופף לכיוון הרגל המוגבהת עם שתי הידיים כשהראש נתון ביניהן והצוואר מתוח מעט לפנים.
אין לשכוח שבפנינו מצב נתון, שהרי טרם נמצאה תרופה שיש בכוחה לרפא ולמנוע באופן מוחלט את מחלת האוסטאופורוזיס ואולם בידינו הכלים שבהם נוכל להשתמש כדי לייצב את מצבו של מי שכבר לקה במחלה ואף למנוע את התדרדרותה: הטיפול ההידרותרפי ישפר בוודאות את התפקוד היום-יומי של המתרגל המתמיד, יחזיר לו את תחושת הבטחון בגופו וישיב לו את העצמאות החשובה כל כך לכל אחד מאתנו וזאת יש להדגיש – בכל גיל! אל תאמרו: זמני עבר, אין עוד מה לעשות. בואו אל הבריכה והשתמשו בכלים שפרטנו לפניך. הרגישו בעצמכם את השפעתם המבורכת של המים על גופכם ותשובו להיות בריאים. בכל שאלה או בעיה, תוכלו לפנות אלינו ונשתדל להשיב עליה בשמחה ובהקדם האפשרי. צוות עולם המים מאחל לכם הרגשה טובה, בריאות ואריכות ימים!