west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

איך ללמד את הילדים שלכם לשחות? ולחסוך מאות שקלים על לימודי השחייה

שלבים לקידום יכולת השחייה (וחיסכון כספי ענק) שהורים יכולים לעשות עם ילדיהם על מנת לקדם את יכולת השחייה שלהם ועדיין להיות הורים 

משחקים חשובים לפעילות עם ילדכם בבריכה לקידום יכולת השחייה שלהם

שלב ההכנה – קניית אביזרים חשובים למשחק בבריכה

א. רכישת נודל (מצוף ארוך כמו איטריה), משקפת מאוד מאוד טובה וסנפירים אלסטיים – שלושת אביזרים אלה הם הבסיס לשחייה. בין אם תצטרפו לחוג שחייה או לא, מומלץ לרכוש אותם. ניתן להשתמש במצופי ידיים במקום נודל, אך מצופי הידיים מגבילים את התנועה וההתקדמות במים. שחייה עם נודל וסנפירים יוצרת את מנח השחייה המושלם במים, מחזקת את חגורת הכתפיים ומאריכה את הגוף. הסנפירים יוצרים את האלסטיות בכף הרגל והאגן שכל כך נחוצה לשחייה, יציבה, ריצה ועוד…

ב. קנייה של מספר משחקים צפים ביחד עם ילדכם –  כגון כרישים, ברווזים, סירות, בובת ספיידרמן צפה ועוד… וכמה משחקים שוקעים כגון חישוקים, מקלות שוקעים או כל אביזר שוקע שהילד ירצה לשחק איתו כאשר הוא או היא יתחילו את שלב הצלילה. בכל שלב משחק השחייה הראשוני אנחנו נרצה לזרוק לילד צעצוע צף, אבל צעצוע שהוא ירצה לתפוס, ואולי אפילו לזרוק אותו שוב.

ג. ללכת לבריכה לפחות פעם בשבוע, רצוי פעמיים, ולשחק עם ילדיכם במים – לא ללמד אותם! הכוונה היא לשאול איזה משחק צף הם רוצים לתפוס ולזרוק להם.

 

10 שלבים לשיפור יכולת השחייה דרך משחקים עם ההורה

שלב השחייה הראשון: תפיסת חפצים צפים עם בננה, סנפירים ומשקפת

ההורה זורק והילד מחזיר. בפעם הראשונה זורקים צעצוע אחד, אחר כך שניים, ולאט לאט מעלים את מספר הצעצועים עד שבסוף זורקים הרבה חפצים והילד מביא אותם תוך כדי בעיטות עם הרגליים ומצוף מתחת לבית השחי. לאורך כל המפגש, גם אם הילד יודע להכניס ראש למים, לא מכניסים את הראש למים, אך למרות זאת המשקפת כבר על העיניים ובכך מרגילים את הילד לשהייה ממושכת עם משקפת. אם המשקפת שקניתם לא מספיק איכותית, הילד לא יראה כלום, ירים את המשקפת כל הזמן, ובסופו של דבר החוויה הופכת להיות פחות כיפית ואפילו מתסכלת לכם ולילד.

כמה זמן לבצע את המשחק הזה? כמה שיותר, בצורות שונות כיד הדמיון: פעם לתפוס כדורים צפים ולזרוק לסל, ופעם לשים להורה על הראש, פעם תופסים צעצוע אחד ופעם שניים או יותר… ככל שהילד יזוז במים עם הראש מחוץ למים תוך מתיחת ידיים לפנים ובעיטות עם הרגליים בעזרת הסנפירים, ככה הילד יפתח את שלושת האלמנטים החשובים ביותר בשחייה: 1. חגורת כתפיים 2. נשימה 3. אלסטיות בכף הרגל (שלושת האלמנטים לבניית גוף נכון לשחייה וספורט).

שלב שחייה 2: כדור בתוך חישוק

הילד מחזיק חישוק כמו הגה בקו המים, כאשר הוא עם בננה מתחת לבית השחי וסנפירים על הרגליים. אתם זורקים את הכדור הצף, בהתחלה קרוב ואז רחוק. הילד צריך להזיז את החישוק כמו הגה באוטו, טיפה ימינה וטיפה שמאלה, כאשר החישוק בקו המים, ולהכניס את הכדור לתוך החישוק. אם הכדור קרוב, בועטים מעט עם הרגליים כדי להגיע אליו, ואם הוא רחוק אז בועטים קצת יותר. אחרי שהכדור עבר בתוך החישוק ניתן לגעת בו עם האף, או לתפוס אותו בפה, או לנשוף עליו, ואז לזרוק כדור אחר שוב. על מנת שהילד לא ישתעמם, שאלו אותו בכל פעם: "איזה צבע כדור תרצה לתפוס עכשיו? את הכחול בטוח לא תצליח לתפוס!" תנו לו להחליט, כי אם הוא יחליט, הוא ירצה גם להביא אותו. חשוב כמו בכל תרגיל, שהילד יחווה הצלחה ולכן לא מומלץ לזרוק רחוק מדי על מנת שהילד יצליח בכל פעם מחדש.

שלב 3: החלפת צעצוע בין הידיים

עדיין עם בננה וסנפירים, הראש בחוץ. ההורה זורק בכל פעם שני צעצועים צפים. בכל פעם כשההורה אומר "החלפה", הילד, שכבר תפס את שני הצעצועים הצפים, מחליף מהר את הצעצועים בין יד ימין לשמאל וככה שוב ושוב. החלפת הצעצועים בין הידיים עובדת בצורה מדהימה על חיזוק חגורת הכתפיים ואורך השריר בחגורת הכתפיים, ובכך גם על פתיחת בית החזה. כאשר נגיע לשלב הצלילה, לילד יהיה הרבה אוויר, והוא לא יבלע מים.

שלב 4: שחייה עם צעצוע מעל פני המים

אותו משחק, רק שהפעם אסור לצעצוע לגעת במים. ההורה זורק, הילד תופס וצריך להחזיר את הצעצוע הצף, כאשר הצעצוע לא נוגע במים בכלל. ככל שהידיים גבוהות יותר ככה העבודה על חגורת הכתפיים חזקה וקשה יותר, רק שימו לב שהילד עדיין נהנה מהמשחק.

שלב 5: הילד זורק צעצועים לבד ומחזיר אותם

כאשר הילד זורק את הצעצוע הצף צריך לראות שהוא לא זורק רחוק מדי וגם יודע לכוון, וכמובן להיזהר לא לפגוע באף אחד עם הצעצוע. המטרה פה היא שהילד יקח את כל הצעצועים הצפים, יפזר אותם בבריכה ואז יחזיר אותם. אתם חייבים להישאר מעורבים במשחק, לעודד ולאתגר. זה זמן האיכות של הילד שלכם איתכם, ואם לא תהיו מעורבים הוא ישתעמם בקלות ויפסיק.

שלב 6: תפיסה עם בועות

כשהילד מגיע לצעצוע צף, הוא מכניס את הפה למים ומוציא בועות אוויר מהפה למשך 3 שניות בשלב הזה. אם עשיתם את כל חמשת התרגילים לפחות שעתיים ברוטו (ניתן גם בימים נפרדים), הילד מספיק חזק, זז נכון במים, ויש לו ביטחון, ולכן בזמן נשיפה על קו המים הילד לא יבלע מים מהפה או האף. תרגילי השחייה עם ראש מחוץ למים חשובים הרבה הרבה יותר מכל תרגיל שחייה או צלילה, ולכן ניתן גם 4,5 ואפילו 20 מפגשים במים לעשות את אותו דבר בצורות שונות. אנחנו אפילו ממליצים לעשות את זה עד שהילד לבד מכניס ראש למים, וזה יקרה.

שלב 7: משחק המספרים, או תפיסת חישוק מהיד של ההורה

שלב זה הוא קריטי. הילד חייב לדעת לנשוף מהפה במשך 5 שניות לפחות. רק אם הילד יודע לעשות "פו" ארוך הוא גם יצליח להכניס משקפת למים. הנשיפה יכולה להיות משחק, כגון לספור עם השפתיים בתוך המים, להגיד שמות של חיות, ועוד…. רק אם הילד מכניס לבד את הראש למים עם משקפת, ניתן להראות לו מתחת למים מספרים עם האצבעות והוא צריך לגלות מה המספר. חשוב לדעת שאם הילד לא מכניס כבר ראש למים לבד, זה הזמן להיעזר במדריכ/ת שחייה מקצועי/ת וסבלני/ת על מנת לבצע את זה נכון ובכיף.

חשוב לציין שאם עשיתם את השלבים הראשוניים בכיף ועם המון משחקים, 80% מהילדים יכניסו את הראש לבד למים ואפילו קצת יצללו. אם הילד מצליח במשחק המספרים, מחזיקים חישוק מתחת למים, הילד מכניס את הראש (לא חייב לעשות בועות, מה שנוח לו), וצריך לתפוס את החישוק מההורה ורק אז להרים ראש. ברגע שהילד הרים ראש עם החישוק לא לשכוח לצעוק "כל הכבוד!"  

שלב 8: תפיסת צעצועים שוקעים בעומק של 40 ס"מ

על מדרגות הבריכה, הילד צולל להביא חישוקים בעומק יחסית רדוד. פה חשובים מאוד השלבים – קודם ראש במים, מבט לחפץ השוקע, ואז שליחת יד. ילדים רבים נוטים לתפוס עם היד כאשר הראש מסתכל למעלה, ואז הם בולעים מים דרך האף.

שלב 9: שחייה 2 מ' לקיר עם סנפירים ללא בננה

כאשר הילדים יודעים לצלול ולהחזיק נשימה לפחות 5 שניות (רצוי כ- 10 שניות) ניתן לתת להם לשחות לקיר עם סנפירים ללא בננה. גם פה השלבים חשובים מאוד:

1. ידיים בחץ

2. ראש במים ואז לבעוט לקיר

אם הילד לא יכניס ראש למים הוא ירים אותו ויבלע מים.

שלב 10: ההורה מרים יד גבוה גבוה ואומר לעצמו כל הכבוד 🙂 

במיוחד בתקופה כזאת מטורפת שאנחנו נותנים לילדים שלנו המון מסך, בעיקר כי אנחנו רוצים טיפה, רק טיפה של שקט, כדי לבצע את המשימות היומיומיות שלנו, זמן האיכות של הורה-ילד במים הוא חוויה שקשה לתאר.

לסיכום

תמשיכו להיות הורים, תקנו מלא צעצועים כיפיים לשחייה וכמובן משקפת איכותית, ותלכו עם ילדכם כמה שיותר לבריכה. שחקו איתם עוד ועוד! אם יש לכם משחקים מגניבים שחשבתם עליהם, מוזמנים לשתף אותנו או הורים נוספים, על מנת להפוך את חווית הבריכה לכיפית, מעצימה ומחברת בין הורה לילד. ותמיד לזכור! אנחנו לא מדריכי השחייה של ילדינו, אנחנו ההורים שלהם, והם צריכים אותנו בזמן הזה איתם ב- 100% – בלי טלפון, בלי משימות… רק את תשומת הלב שלנו ההורים.

לדעת לשחות זה מציל חיים ומשחקים במים עם ההורים יכולים לחסוך לנו מאות ואולי אלפי שקלים על טיפולים לחיזוק חגורת הכתפיים ועל שיעורי שחייה, מעניקים לילד ביטחון במים, ושעות של זמן איכות עם ההורים.

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.