west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

טראומת מים לאחר הלידה

ילדים רבים חווים את הלידה כאירוע טראומטי. תשעה חודשים של שכרון חושים בבטן של אמא ולאחר מכן, הלקיחה מהמקום היפה והנעים, לא תמיד בדרך הטבעית והנוחה ולעיתים בליווי מקלחת לא נעימה בבית החולים – כל אלו מביאים לנתונים המוכיחים כי למעלה 70% מהילדים עם טראומת מים בגילאי 3 חודשים עד גיל 4, נולדו בניתוח קיסרי.

ייתכן כי הפעוט היה צריך את דרכו הטבעית בכדי לדלג על שלב הטראומה הנ"ל, אך לא תמיד זה בשליטתנו ולא תמיד זו הסיבה. גם מקלחת ראשונה לא נעימה בבית החולים יכולה להביא לאותן תוצאות ועוד סיבות שלא תמיד ניתן להעלות עליהן.

החלק היותר קשה הוא שישנם הורים שעד גיל 4 (שנים) לא עברו מקלחת אחת נעימה וכייפית עם הילד שלהם. כל מקלחת היא סיוט מתמשך של הילד ושל ההורה. התסכול שלנו כהורים הוא שמקלחת היא בלתי נמנעת, הרי כולנו חייבים לעשות מקלחת והתירוץ הוא שזה צריך לקחת זמן ואולי בכלל ככה זה אצל כולם. החלק היותר עצוב הוא שלעיתים ההורים גורמים לנזק חמור עוד יותר בכך שאנו מקלחים את הילד מהר, מכניסים לו בטעות סבון לעיניים, פותחים זרם חזק מידי ומעצימים את הטראומה והחרדה.

אורי סלע, המנהל המקצועי של עולם המים, מדריך ותיק בתחום הייחודי של לימוד ואימון שחייה לתינוקות ולילדים בעלי צרכים מיוחדים ומטפל בחרדות וטראומות דרך המים, מציין כי לא פעם קראו לו חברים ללמד איך להחזיק את הילד באמבטיה.

השאלות השכיחות הן: מה לעשות? למה הוא בוכה? ואיך משנים את המצב?

לא ייאמן, אך לא פעם אחרי מקלחת אחת, החיים של ההורים משתנים מקצה לקצה והאמבטיה הופכת להיות חוויה כייפית לכל המשפחה.

אורי מספר על החוויה האישית שלו כהורה לבנו הבכור: "כאשר בני הבכור, תום, נולד לקחה אותו האחות בבית החולים והחזיקה אותו כשהבטן שלו על האמה ועשתה לו מקלחת מהירה של כ- 30 שניות ובכל הזמן הזה ועוד כ- 5 דקות אחרי הילד בכה וכך זה חזר על עצמו. בכל פעם כשפתחו את ברז המים, התחיל הבכי.

ברגע שחזרנו הביתה, לאור העובדה שהייתי ער לחוויה שעברה עליו, החלטתי לשנות לילדי את חווית המים. הכנסתי אותו לאמבטיה חמימה לאחר שפשטתי ממנו בעדינות את הבגדים ודאגתי להצמיד אותו לגופי וללטף את גופו בידיי הרטובות בדרך מרגיעה ונעימה. מאז אותה חוויה, ברגע שהוא רואה מים הוא מחייך ושלא לדבר על כך שהוא לא מעוניין לצאת מהמים.

בתמונה: 4 ימים לאחר הלידה, אמבטיה ועיסוי ברגליים ובגוף

טיפול בטראומת מים לאחר הלידה

מספר טיפים לאמבטיה ראשונה בחיי ילדיכם

  1. לחמם את חלל חדר האמבטיה בטמפ' מתאימה בין 35-37 מעלות, ניתן אף לפתוח את זרם המים החמים כ- 2 דקות במקלחת, כך שהאדים יחממו את החלל.
  2. להפשיט לפעוט את הבגדים בעדינות, רצוי תוך כדי שירה מרגיעה.
  3. לבדוק את טמפ' המים ע"י מדחום, ניתן גם עם כף היד.
  4. לאחוז בפעוט צמוד לגופכם ולאט לאט לקחת מים מהאמבטיה ולגעת עם היד שלנו הרטובה בכל חלקי הגוף בדרך של עיסוי.
  5. להכניס את כפות הרגליים של הפעוט למים ולקחת יותר מים על הגוף עד שכל הגוף רטוב.
  6. להכניס את ילדיכם למים כאשר הראש מונח על מפרק כף היד שלכם (כמו בתמונה) והאוזניים תמיד מחוץ למים (עד גיל חודש).
  7. לעבור על כל הגוף עם מים ע"י לחיצות עדינות מכפות הרגליים ועד הראש. בעתיד ניתן יהיה להזיז את היד מצד לצד ולתת לגוף הפעוט לזוז במים (התנועה מאוד מרגיעה גם למבוגרים).
  8. לסבן היטב את כל הגוף באותן התנועות.
  9. להוציא את ילדיכם בחיוך מאוזן לאוזן גם אם היציאה פחות נעימה לו, להגיד לו כל הכבוד ולנגב היטב.
  10. להעלות את זמן האמבטיה, בכל פעם ב- 10 דקות, (כל עוד נעים לו במים), עד לחצי שעה אם יש זמן וסובלנות.

בגיל 3 חודשים ניתן להמשיך את חווית האמבטיה בשיעורי שחייה לקטנטנים. המפגשים במים הם עם מספר ילדים בחוויה של שירים ומשחקים. בנוסף, ישנו הפן בפיזי המעניק: חיזוק השרירים, המוטוריקה, חגורת כתפיים, שיווי משקל, נשימה וביטחון עצמי. הילדים לומדים ונפגשים עם עוד ילדים בגילם (פרט לאמא אבא סבתא וסבא שאותם הם רואים תמיד). הקשר הורה- ילד- מים הוא חזק מכדי לתאר.

ילדים שמתמידים עד גיל 3-4 שנים ומצליחים לשחות בריכה של 25 מ' לבד הם ילדים יותר חזקים, הביטחון העצמי שלהם יותר גבוה, הם טובים יותר בכל ענפי הספורט, בזמן שחבריהם לכתה א'(בגיל 6-7) נמצאים עם מצופים הם קופצים ראש לבריכה וכבר שולטים כמעט בכל ארבעת הסגנונות.

כיום, 25% מהמבוגרים אינם יודעים לשחות ולא מאמינים שזה עוד אפשרי. אז מחכה לכם הפתעה: עם ההדרכה הנכונה סיכויי ההצלחה הם למעלה מ-90% גם מעבר לגיל 80 אבל למה לחכות כל כך הרבה שנים.

בשלושת החודשים הראשונים לחייהם של הפעוטות אפשר לגרום להם לאהוב את המים ובגיל 3 לשים את ילדיכם צעד אחד לפני כולם (אף פעם זה לא יכול להזיק).

מה שנשאר זה להיות כמה שיותר במים, ליהנות ולהפוך את המים לחלק בלתי נפרד מהחיים.

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.