west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

האם בדקת לאחרונה ויטמין D?

ה-FDA בארה"ב מעודד תוספת של ויטמין D ("ויטמין אור השמש") לחלב ודגנים, במטרה לצמצם רככת בילדים ואוסטאופורוזיס אצל מבוגרים.

כשהתחילו להעשיר מזונות בוויטמין D, ניראה כי הצליחו להתגבר על מחלת הרככת. אנשי מקצוע בתחום הבריאות חשבו כי בעיית הבריאות הגדולה ביותר הנובעת מחוסר ויטמין D נפתרה. אולם, רככת יכולה להיחשב רק קצה הקרחון של מחסור בויטמין D.

שרידי מחסור בויטמין D נפוצים אצל ילדים ומבוגרים. במהלך הילדות, מחסור בויטמין D עלול לגרום לפיגור בגדילה, עיוותים שלדיים ועלול להעלות את הסיכון לשבר בירך בשלב מאוחר יותר בחיים. במבוגרים, המחסור עלול להאיץ או להחמיר אוסטאופניאה ואוסטאופורוזיס, לגרום לאוסטאוקלצמיה וחולשת שרירים, וכן להגביר את הסיכון לשברים.

עם זאת, לאחרונה מייחסים לויטמין D פעילות של הורמון, הוא לא רק מסדיר את הביטוי של גנים הקשורים עם הומאוסטזיס של סידן, אלא גם גנים הקשורים עם סרטן, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם, זיהום ומחלות כרוניות רבות. הוא עושה זאת ע"י קשירה לקולטן גרעיני, ומעורב בשעתוק ביטוי או דיכוי של לפחות 27,091 גנים שונים, חלקם קשורים למערכת החיסון. ויטמין D מגדיל את יעילות ספיגת הסידן במעי ב 30-40% ואת ספיגת הזרחן ב-80%, מחסור בו ברחם ובתקופת הילדות עשוי למנוע ספיגה מקסימאלית שלהם בשלד. הדיווח שנשים בגיל המעבר, אשר הגדילו את צריכת ויטמין D על ידי תיסוף (IU 1100 של ויטמין D3), הפחית את הסיכון היחסי לסרטן ב 60 עד 77%, הוא מספיק משכנע בכדי לשמור על רמות ויטמין D תקינות.

איך מקבלים ויטמין D?

בתפריט המכיל: דגים שמנים, ביצים ומוצרי חלב מועשרים שויטמין D מוסף למזון (למשל 100 גרם דג סלמון מכיל 600-1000 IU ויטמין D).

חשיפה לשמש: 30-5 דק' ביום, פעמיים בשבוע בין השעות 15:00-10:00 (תלוי בעונה, בפיגמנטציה ובמיקום גיאוגרפי) תאפשר בד"כ ייצור מספיק של ויטמין D, הוויטמין נשמר ברקמות השומן בגוף ומשתחרר במהלך החורף. הקרינה האולטרה סגולית מהשמש חודרת את העור והופכת במהירות את הויטמין D לפעיל.

חשיפה מוגזמת לקרני השמש אינו תגרום לעודף בויטמין D כי העודפים נהרסים על ידי השמש. עדויות רבות מראות שקשה להגיע דרך התזונה לצריכה המומלצת כי רובנו לא אוכלים דגים שומניים על בסיס קבוע ובנוסף חשיפת יתר לאור השמש עלולה לגרום לכוויות ולהגדלת הסיכון לסרטן העור, לכן חשיפה הגיונית לשמש ובמידת הצורך תוסף ויטמין D ימלאו את דרישות הגוף.

המלצה: היבדקו בבדיקת דם הבאה, פשוט וקל, יש פרוטוקולים מסודרים והתיסוף הוא פשוט אם יש צורך בכך. יש סוגים שונים של נגזרות ויטמין D והתאמה תיעשה לאחר ניתוח בדיקת הדם.

במהלך ייעוץ תזונתי ניתנת התייחסות פרטנית לבדיקות הדם ולתפריט לתיסוף המתבקש מחסרים.

לפרטים: עינב גרוסמן, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc המרכז לרפואת ספורט ומחקר ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט נייד: 0508242023

1. Michael F. Holick, N. Vitamin D Deficiency. N Engl J Med, 2007;357:266-81. 2. Marshall TG. Vitamin D discovery outpace FDA decision making. BioEssays, 2008; 30:173-82

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.