west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

הידרותרפיה ושחייה טיפולית לטיפול בטורטיקוליס (פיתול צוואר) לתינוקות

הידרותרפיה ושחייה טיפולית לטורטיקוליס

הטיית ראש א-סימטרית, מולדת או נרכשת, יכולה להופיע כפיתול של הראש לצד הנגדי. ההטיה נובעת מקיצור שריר הצוואר המחבר בין עצם הבריח ועצם הפנים. שריר הצוואר אחראי על שתי פעולות – האחת קירוב האוזן לכתף בצד אחד והשנייה סיבוב הראש לצד הנגדי. כלומר, בטורטיקוליס שמאלי התינוק יקרב את אוזן שמאל לכתף שמאל ויסובב את הראש ימינה. תופעה זו עלולה להשפיע על המשך ההתפתחות והיציבה מאחר וסימטריה בתנועה היא עקרון חשוב בשלבי ההתפתחות של המוטוריקה הגסה.

איך זה קורה?

הסיבות העיקריות שיכולות לגרום לטורטיקוליס הן תנוחת העובר ברחם או חבלה בזמן הלידה (שגורמת לשטף דם בשריר הצוואר). סיבות נוספות שעלולות לגרום לטורטיקוליס הן למשל פגיעה בשרירים (כשהשרירים בצד אחד קצרים ומתוחים יותר מאלה שבצידו השני) או סינדרום מולד.

מה כדאי לעשות?

בכל תהליך טיפולי שייבחר המטרה תהיה להגיע לסימטריה. מכיוון שמדובר בטיפול בפעוטות, ולא באדם מבוגר שיכול להיות אקטיבי בתהליך הטיפול ולקחת אחריות, יש לבחור דרך טיפול בה יושג שיתוף פעולה מקסימאלי שיאפשר התקדמות, וכאן נכנסת ההידרותרפיה! תינוק שנכנס למים מרגיש מאד נעים, סביבו צבעים המושכים את העין, השפרצות המים מלהיבות, התנועעות מעגלית או תנועת סללום במים הן הרמוניות ומעוררות ובקיצור כיף.

דוגמאות ודרכי עבודה במים

נעבוד לפי שלושה עקרונות מנחים: הארכה, חיזוק, איזון. כשההורה אוחז בפעוט, ומטה את גופו לכיוון הנגדי לשריר הקצר (כלומר: בטורטיקוליס שמאלי נטה את הגוף לימין), השריר הקצר מתארך – בתחילה מעצם המתיחה ובהמשך דרך ביצוע פעולות פיזיות בעודו במנח זה. נוכל להמשיך עם זריקת חפץ ונכוון את הפעוט לתפוס אותו כששתי ידיו שלוחות לפנים. נגרה אותו לטפס על דופן הבריכה או לעלות על מזרון עם דחיפה של שתי ידיים, לתפוס חישוק בכל יד ולא לשקוע, להיתלות על נדנדה עם שתי ידיים ולא ליפול למים וכן הלאה.

כמה זמן עד שנראה תוצאה?

התמדה היא שם המשחק. בין כל הפעילויות שממלאות את חייכם, יש להכניס עבודה עקבית (יומיומית או דו שבועית) במים, העיקר להתמיד מספר חודשים רצופים על מנת לראות שיפור והתקדמות (מלבד הנאה מהפעילות).

הפעילות בבריכה

הפעילות נעשית בטמפ' מים של 33-34 מעלות, מה שמאפשר חימום מהיר יותר ורגיעה של הגוף, וכך ניתן להגיע למטרה מהר יותר. מדריך שחייה לפעוטות שהוא גם הידרותרפיסט מיומן מתאים לפעוט תרגילים רבים, בין היתר כאלו שניתן ורצוי לעשות גם בבית באמבטיה (חלק מהתרגילים מתאימים ליבשה).

כדאי ומומלץ לערוך אבחון ולהתייעץ עם אחד המנהלים המקצועיים בעולם המים, על מנת לקבל כלים ולימוד מגוון תרגילים ומשחקים שניתן לעשות לבד בבית, בבריכה ובאמבטיה

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.