west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

עומק המתיחה במים

למה כל כך חשוב לדייק? ובאיזה עומק צריכים למתוח?

עומק המתיחה במים בשחיה

שחייה טיפולית/שיקומית, או כפי שקוראים לה בעולם המים "שחייה הידרותרפית", היא שחייה שמתאימה את עצמה למבנה האנטומי של הגוף.

במידה וטיפול/אימון אינו מותאם אישית למטופל/שחיין יכולים להיווצר כאבי צוואר, מחסור בחמצן, סחרחורת, מצבי שקיעה ועוד.

ישנן כאמור שיטות שחייה רבות (הסגנון של מייקל פלפס, אלכסנדר פופוב, "מיסטר סמוט'" TI) אך היחידה שבאמת לוקחת בחשבון תמונת מצב פרטנית של כל שחיין ושחיין – מבנה הגוף, מידת הגמישות, שקיעת רגליים, אימונים נוספים כגון ריצה – היא שיטת WEST.

אם נתייחס למשל לעומק מתיחת היד במים, איך נדע מתי למתוח יד בעומק של 5 ס"מ מקו המים? מתי 10 ס"מ ומתי 45 ס"מ?

ישנם מספר גורמים שמשפיעים על עומק המתיחה: גמישות השכמות, גמישות בכלל, משקל סגולי של הרגליים (וכתוצאה מכך כמה הן שוקעות במים), עומק הראש במים, התקדמות הרגליים במים, הוצאת האוויר.

נעשה את הבדיקה הקלה ביותר, שתמיד עובדת, ונבקש מהשחיין לעשות חץ כפי שחיים מדגים בתמונה לעיל. ניתן לראות שחיים יחסית גמיש, מרפקיו ישרים גם מאחורי הראש. רוב האוכלוסייה לא יכולה לעשות חץ כזה.

כדי להימנע ממצב שהמרפקים מקופלים מעל הראש ונוצר לחץ בצוואר, יש להוריד בהדרגה את הידיים כלפי מטה עד שמגיעים למצב חץ במרפקים נעולים. שחיינים יותר קצרים, פחות גמישים, ימתחו את היד במים יותר עמוק (ניתן לראות דוגמא של 30 ס"מ מקו המים). אמנם המטרה היא למתוח את היד כמה שיותר קרוב לקו המים, אולם אם אין את הגמישות הנדרשת לכך יופיע לחץ בגב התחתון ובצוואר והיד תדמה מעצור (המרפק ייפול למטה ויעצור את ההתקדמות).

פרמטר נוסף שמשפיע על עומק המתיחה והוא שקיעת הרגליים במים. למרות שקיעת הרגליים, תמיד נעדיף למתוח בעומק הנכון בהתאם לגמישות השכמות. כך לדוגמא חיים, בתמונה לעיל, בהתאם לגמישות שלו צריך למתוח את היד במים בעומק 20 ס"מ ולא בעומק 10 ס"מ.

אז איך בכל זאת מתאימים את עומק הכנסת היד לכל שחיין?! מתחילים לשחות עם יד בעומק 10 ס"מ ולאט לאט מורידים את העומק עד שרואים שהעקבים בקו המים והגוף לא שוקע. מייקל פלפס לדוגמא מותח יד בין עומק קו המים ל-5 ס"מ.

שני גורמים נוספים משפיעים הם כמות האוויר בריאות וקצב תנועת הרגליים, וכשלוקחים אותם בחשבון השחייה משתפרת מאוד ויוצרת קו זרימה נכון יותר תוך שמירה על הגב והצוואר והתקדמות קלה במים. ולסיכומו של עניין, עומק מתיחה אופטימאלית מקדם טוב יותר (לא מפספסים גריפה) ומאריך את הגב התחתון, אחד האזורים החשובים ביותר בגוף. מתיחה כזאת, כשהיא איטית, מאריכה את שרירי הגב ומורידה לחץ בחוליות התחתונות.

בעולם המים מתאימים את עומק הכנסת היד כבר באבחון הראשוני, ושוב בעתיד בהתאם לשינוי מבנה השרירים בגוף.

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.