west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

טיפים לשחייה בטוחה בים

טיפים לשחייה נכונה בים

כמה כיף ללכת לים בקיץ! חם לנו בחוץ, הילדים משגעים אותנו והדבר הכי כיף זה להיכנס לים ופשוט להירגע.

לפני שנתחיל, חשוב להגיד שהים הוא מקום מהמם, מלא אנרגיות, משחרר מתחים, מרגיע, אבל כל העוצמה שלו יכולה להיות מסוכנת, במיוחד כשאנו נמצאים בתקופת הקיץ שבה הים משתנה, חם, עצבני.

בגלל השינוי החד של הטמפרטורות, נוצרים זרמים ומערבולות שהם בלתי נראים אך מסכנים חיים ממש, בטח אם אתם לא שחיינים מיומנים.

ישנם תשעה דברים שחשוב לדעת לפני שלוקחים את המשפחה לים – בין אם אתם שחיינים מיומנים, שחיינים מתחילים, או שאינכם יודעים לשחות כלל, ואתן מספר כללים פשוטים למקרה שאתם צריכים לחלץ מישהו מהים:

  1. שחו תמיד בזוגות או יותר – גם אם אתם שחיינים מיומנים. בכל ים מסוכן לשחות לבד!
  2. התרחצו תמיד בחוף מוכרז – חוף לא מוכרז הוא סכנת מוות, במיוחד אם אתם לא שחיינים מיומנים ולא עברתם קורס מדריכי מים פתוחים. למה בכל זאת הולכים לחופים כאלה? בגלל שאין הרבה אנשים. אם בכל זאת עשיתם טעות כזאת, עשו בדיקת זרם בעצמכם: זרקו מצוף קטן לים (אפילו מצוף ידיים). יש למדוד דקה כאשר המצוף במרחק 20 מ' מהחוף. אם הוא זז בדקה יותר מ- 10 מ' יש סחף חזק, ואתם ממש מסכנים את עצמכם ואת המשפחה שלכם. אם אין סחף ובכל זאת החלטתם ללכת, אל תגיעו לעומק של מעל קו המותניים, וכל הזמן תסתכלו שאתם מול הדברים שלכם ולא נסחפתם.
  3. הצטיידו במצוף מים פתוחים – כל אדם עם משפחה שמגיע לחוף הים חייב שיהיה לו מצוף כזה בתיק הים שלו, כמו שיש צידנית, כסאות או מחצלת. המצוף מתנפח תוך 7 שניות. במקרה הצורך, מחברים אותו למותניים, ואם חס וחלילה חייבים לחלץ מישהו הוא יכול להציף שני אנשים מעל המים.
    כללי בטיחות לשחייה בים - מצוף מים פתוחים
  4. שחיה איטית – אם אתם שחיינים מיומנים ואתם מרגישים שנכנסתם למערבולת, אחד הדברים החשובים הוא פשוט לשחות לחוף בקצב איטי ולא מהיר. חשוב לא לנסות להגיע לנקודה מסויימת אלא לחוף באופן כללי, כי יש סיכוי שהסחף יקח אתכם כמה מאות מטרים הצידה מהמקום שבו נכנסתם. בדרך כלל, הזרם פשוט יוציא אתכם מחוץ למערבולת תוך כשתי דקות, ותוכלו לשחות לחוף, אבל זה יכול לקחת בין עשרים שניות לחצי שעה עד שתוכלו לצאת, וחשוב לשמור כוחות ולא להיאבק בזרם. 
  5. להיסחף עם הזרם – אם נכנסתם לזרם סחיפה חזק ואתם מרגישים שאתם שוחים ולא מתקדמים ואף נסחפים אחורה – אם אתם שחיינים, נסו לצוף עם ראש במים בצורת כוכב. בכל פעם שהגל עובר אתכם, נשמו. ברגע שאתם רואים שאתם זזים קצת, נסו לשחות שוב, אבל אל תגבירו קצב, ותנו לגוף להיסחף, גם אם זה אומר שהגעתם ללב ים. שמרו כוחות! מישהו ירגיש בחסרונכם ויבוא לחלץ אתכם או יזעיק עזרה. 
  6. If you can’t beat them, join them – הורים רבים יושבים מתחת לשמשייה והילדים שלהם הולכים לבד למלא את הדלי במים. במקרה הטוב זה מסתיים בהורה היסטרי שרץ אל המים. במקרה הגרוע…
    בים, ההורה תמיד צריך להיות לפני הילדים, בתוך הים ולא על החוף. תהיו עם הילדים בקו המים, או, אם הם במים, אתם כהורים תמיד באיזור העמוק מהם, קרובים יותר לים. מה עושה הורה שלא יודע לשחות? ברור שהורה חייב לדעת לשחות, אם לא בשביל עצמו, בשביל הילדים שלו. כשאנחנו מדברים על שחייה, אנחנו מדברים על 1 ק"מ ברצף, וניתן  ללמוד בכל גיל.
    אם בכל זאת אתם לא יודעים לשחות, היכנסו למים עד קו הברכיים. אם המים יגיעו בין הברכיים לאגן, יכול להיות בור בקרקעית, ואז אתם תשקעו בשנייה ובטח ובטח שלא תוכלו לשמור על הילדים שלכם בצורה הזאת. במקרה הזה, בשום מצב לא להיכנס יותר עמוק גם אם יש מציל. 
    הורה שנכנס עם שני ילדים למים – רק במקרה והם שוחים היטב! ההורה תמיד עד גובה המותניים ובאיזור שאין סחף, ותמיד ההורה יהיה בחלק העמוק ובמרחק 5 שניות מהילד השני.
    כללי בטיחות לשחייה בים עם ילדים
  7. הציפו קודם את הילד – המקרה הכי מפחיד עלי אדמות: אתם מחזיקים את ילדכם על הידיים ופתאום לא מצליחים לחזור. מה לעשות? אני מקבל צמרמורת בכל פעם כשאני רואה תמונה כזאת. במקרה שאתם עם ילד, נכנסתם למערבולת ואתם מרגישים שאתם לא מצליחים להחזיק את הילד, דבר ראשון נסו להציף את הילד על הגב, לא להחזיק אותו על הידיים, כי תוך 20-30 שניות אתם והילד תהיו באפיסת כוחות, ולכן צריך להציף אותו ואז להציף את עצמכם ולתת לים לקחת אתכם לאן שיקח. בשלב כלשהו, מישהו יגיע אליכם לעזרה וחשוב לשמור כוחות.
    אם אתם מיומנים, מקמו את הילד מעליכם, אוחז בצווארכם, ושחו חזה ארוך מאוד עם גלישה ארוכה ואיטית, בשאיפה שהים יוציא אתכם. כאשר יש זרם חזק או גלים חזקים, שחייה מהירה, גם לשחיין מיומן, תגמור את כל האוויר, ולכן התנועות הארוכות עם גלישה של 3-5 שניות, יכולות בהחלט לעזור.

    הדרך הנכונה להציף ילד:

  8. שתיית אלכוהול בחוף – ממש לפני שבוע, בזמן שהעברתי השתלמות על הסכנות בים בקורס מאמני שחייה, הגיע לחוף הבית שלנו אדם עם כמה בירות. מתוך המים ראיתי אותו שותה וקיוויתי בלבי שלא יכנס למים. מה קורה לאדם ששותה? בדיוק כמו בנהיגה, הוא בטוח שהוא מייקל פלפס, מעבר לעובדה שחם לו בטירוף. במיוחד בני נוער – כשאחד נכנס, כולם נכנסים, גם בלילה. חמש דקות אחר כך, באמצע האימון, ראיתי את אותו אדם מנופף מתוך המים. המציל זיהה את אות המצוקה, הגיע עם גלגל הצלה והוציא אותו מהמים. הוא הושיב אותו בכסא וביקש ממנו בנימוס לא להיכנס כי הים מסוכן. אם החוף היה ללא מציל וללא מאמני שחייה מוסמכים, אותו אדם היה טובע למוות.
  9. עזרה לטובע – אתם שחיינים מיומנים וראיתם מישהו צועק לעזרה. מה לעשות? הדבר המסוכן ביותר הוא לשחות אליו מיד. אם יש מציל, צריך כמובן לשלוח מישהו למציל, כי המציל ידע בדיוק איך להיכנס אליו עם מצוף, חסקה או אופנוע ים. אם אין מציל, יש לשלוח מישהו לקרוא לעזרה, ואז להיכנס להוציא אותו רק אם הוא בהישג היד שלכם, ואתם לא יותר מגובה המותניים. כשכבר הגעתם אליו, אל תנסו להוציא אותו אלא להרגיע אותו, להציף אותו על הגב ולאט לאט לשחות לחוף.
    חשוב לציין שבקורס מדריכי מים פתוחים מאמנים מיומנים עובדים על גרירת שחיין. כולם בלי יוצא מן הכלל בקורס מרגישים קושי עצום לגרור שחיין. גרירת אדם ללא מצוף היא מסוכנת, קשה וכמעט בלתי אפשרית בים סוער. אם אתם לא שחיינים מיומנים ונכנסתם לחלץ אדם בים סוער, ב- 90% לא תוכלו לחזור איתו לחוף ושניכם תטבעו, ולכן, בשום מצב אסור לחלץ מישהו בים מסוכן!!

טיפים לשחייה בטוחה במים פתוחים

לסיכום

אם אתם נכנסים לים, מומלץ להבין את היתרונות שלו, ובמיוחד את הסכנות. קחו איתכם מצוף מים פתוחים (ניתן לקנות במרכזי עולם המים או בכל חנות צלילה). שמרו על הילדים צמוד אליכם, ואם הם נכנסים למים, תמיד תהיו לפניהם. השתדלו לא לשתות אלכוהול, כי לא תשלטו ביכולות שלכם. התרחצו תמיד בחוף מוכרז.

וההמלצה הכי חמה: הירשמו לקורס שחייה בים, שם תלמדו על הזרמים, על הים, איך לעבור גלים, מתי לא להיכנס ובעיקר איך ליהנות ולשמור על חייכם וחיי משפחתכם.

 

 

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.