west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

הידרותרפיה לילדים 2: איך בונים מטרה מדידה בטיפול במים

איך בונים מטרה מדידה בטיפול הידרותרפי לילדים  

מהי מטרה פונקציונאלית בטיפול ההידרותרפיה לילדים, מטרה תפקודית (מחוץ למים) ולמה כלכך חשוב לנו לבנות אותה בשיתוף עם ההורה?

מהי מטרה פונקציונאלית, תפקודית, מחוץ למים, ולמה כל כך חשוב לנו לבנות אותה בשיתוף עם ההורה?

מטרה תפקודית בטיפול הידרותרפיה לילדים היא בעצם הסיבה העיקרית שבגללה הילד הגיע לטיפול, כגון קושי ריגשי או קושי חברתי שנוצר כתוצאה ממגבלה. לדוגמה: ילד שלא משתפים אותו במשחקי כדור, כי הוא לא יצליח לתפוס את הכדור, שלא לדבר על זריקת הכדור לקבוצה שלו, ילד שלא מצליח להקשיב בשיעור, ילד שנופל המון  בגלל בעיית קואורדינציה, שיתוק מוחין ועוד.

מה שמעניין אותנו בטיפול ההידרותרפיה זה לא מה המגבלה שיש לילד, אלא מה אנחנו רוצים להשיג בטיפול במים על מנת לשפר את התפקוד.

בנייה של המטרות הטיפוליות היא קריטית, וחייבת להיעשות בשיתוף ההורה. העובדה שיש לילד בעיית קואורדינציה או חגורת כתפיים חלשה, לא אומר שהוא לא יכול לשחק במחשב, לצייר וליצור, אך הסיבה העיקרית שההורה הגיע עם הילד לטיפול במים, היא על מנת שהילד לא יהיה מנודה חברתית כתוצאה מחולשה במשחקי כדור.

ילד כזה יכול לחוות תסכול אדיר, רק כי הוא רק קצת יותר חלש!!

לאחר שנבנה מטרה מדידה לאותו ילד, ניצור כמה תרגילים שמשולבים עם כדור ומחזקים את חגורת הכתפיים, על מנת לראות בוודאות ובצורה מדידה שהילד התחזק.

חשוב לדעת שחוויית ההצלחה ב- 100% היא קריטית, כי הילד חווה כבר מספיק כישלונות. לכן, בניית המטרה תתחלק לכמה חלקים: מטרה תפקודית מחוץ למים ומטרות במים, על מנת להגיע למטרת העל מחוץ למים – שהילד ישחק בכדור בהפסקה, ידע לרוץ עם כדור, יתפוס ויזרוק חזרה ללא שום בעיה.

מטרות במים:

  • עמידה על מזרן צף ותפיסת כדור 5 פעמים ברציפות, כאשר המרפק בזריקה לא נופל למטה ונשאר גבוה.
  • 100 מ' רגליים עם סנפירים וקרש (כשהילד מתחיל מבלי לדעת לבעוט עם סנפירים בכלל)

חשוב להבין, שעל מנת להצליח במשימות שנראות פשוטות, כמו תפיסת כדור וזריקת כדור, חייבים לייצב את הגוף ולחזק את חגורת הכתפיים, והמים הם המקום הטוב ביותר לעשות זאת. ברוב סגנונות השחייה אנחנו עובדים על כ- 200 קבוצות שרירים. תרגיל "קל", כמו תפיסת ברווז צף בידיים ישרות תוך כדי בעיטות עם הרגליים, עושה פלאים ליציבה וחיזוק חגורת הכתפיים. עוד תרגיל מצויין הוא צלילה והבאת חישוקים מהרצפה.

למים בטיפול ההידרותרפיה לילדים יש מגוון יתרונות, כגון: פתיחת נשימה, שמאפשרת לשריר בשלב מאוחר יותר לקבל יותר חמצן וכך להתעייף פחות מהר, יצירת אלסטיות בשריר ושריר ארוך יותר. מעבר לעובדה ששריר ארוך מתעייף לאט יותר, האלסטיות של מפרק הקרסול, הברך והאגן מאפשרת לילד עם בעיית הקואורדינציה יותר תנועתיות ויציבה טובה וללא נפילות.

המטרה התפקודית בטיפול במים היא קריטית, וכאשר מבינים אותה לעומק, כותבים אותה ובונים תוכנית עבודה מדוייקת ביחד עם הצוות המקצועי של עולם המים, מגיעים לתוצאות טובות יותר.

טיפולי הידרותרפיה לילדים

הידרותרפיה לילדים – דוגמא למטרה פונקציונאלית מדידה לחיזוק חגורת כתפיים

לילדים רבים בימינו יש חולשה בחגורת הכתפיים, והשעות הרבות מול מחשב רק מעצימות את הבעיה. חשוב להבין שחיזוק חגורת הכתפיים בלבד היא לא מטרה מדידה. ב"עולם המים", כאשר אנחנו מקבלים ילד לאבחון דרך קופת חולים, התפתחות הילד או באופן פרטי, אנחנו רוצים לדעת אילו דברים בחיי היומיום הילד לא יכול לבצע בגלל שהוא חלש בחגורת הכתפיים.

לדוגמה:

  • הילד לא מצליח לכתוב כמו שצריך ומתעייף מאוד
  • ילד עם חגורת כתפיים חלשה מאוד לעיתים לא יכול אפילו לרכוב על אופניים
  • לא מצליח לזרוק כדור
  • לא משחק בגינה כי קשה לו לטפס על סולמות

חשוב לדעת שלחגורת כתפיים חלשה יש כמה השפעות על הגוף ועל תפקודים נוספים כגון נשימה, יציבה, ביטחון עצמי ועוד.

לעיתים אנחנו מזהים שאין לילד שום בעייה עם חגורת הכתפיים, אלא הבעיה היא שהוא קצת פחות קשוב, ומעדיף לעשות דברים שיותר כיף לו לעשות.

כאשר אנחנו עושים אבחון ותשאול עם ההורה אנחנו בונים בין 2-4 מטרות, כשהמטרה הראשונה תהיה המטרה התפקודית שבאנו לתקן, והמטרות 3+4 (אם החלטנו על 4 מטרות) יהיו מטרות מדידות במים, 3 תהיה תרגיל שיראה לנו בצורה מדידה, כמותית, שהילד התחזק, ומטרה 4 תהיה שחייה למרחק X עם או בלי סנפירים.

ארבע מטרות מדידות לחיזוק חגורת כתפיים במים

  • כתיבה במשך 10 דקות ברצף (בלי להוריד את העט או העיפרון)
  • 30 מסירות של כדורסל להורה ללא הפלת המרפק (שמירה על גובה המרפק בזמן הזריקה)
  • 10 עליות מתח בתוך המים על הנדנדה, כאשר הגוף נמצא בקו המותניים במים
  • שחייה של 10 מ' עם סנפירים, ידיים בחץ והרמת ראש כל 3 שניות, בלי להפיל את החץ מתחת לקו המים.

כאשר אנחנו משלבים מספר מטרות מחוץ למים ובתוך המים, ונותנים לילד זמן להשגת המטרות, קצב ההתקדמות שלו גבוה יותר, וכך, תוך כדי משחק, הוא מגיע לחיזוק ולהצלחה בהשגת המטרה.

הידרותרפיה לילדים – דוגמא למטרה פונקציונאלית מדידה לילד עם בעיית יציבה

בעיית יציבה יכולה להיות בגלל חולשת שרירים, קושי קואורדינטיבי, עצלנות, מחלה, שבר בקרסול, נקע ועוד.

כאשר מדובר על בעיית יציבה, אחד מיתרונות המים הוא שהמים תומכים בגוף, ואז חוויית ההצלחה היא גדולה מאוד, בניגוד לתרגילים מחוץ למים. כאשר הילד מתעייף הוא יכול ליפול, אבל בשונה מנפילה מחוץ למים, נפילה במים יכולה להיות מצחיקה וכלל לא כואבת.

הורים רבים מאוד פונים אלינו ואומרים לנו שהם מנסים לטייל עם הילד, ואחרי 20 דקות הוא מתעייף, נופל וממש נגרר. במקרה כזה, העבודה תשלב בתוכה גם שחייה ועבודה אירובית אחרת במים, תוך כדי משחק כמו הבאת חישוקים מצד אחד של הבריכה לצד השני והשחלה שלהם על מוט. בצורה הזו, הילד לא שם לב שבעצם הוא שוחה ומחזק את הרגליים תוך כדי בעיטות, אלא יש לו מטרה – להשיג את המטפל ולשים יותר חישוקים ממנו. ברור שבמקרה הזה אנחנו ניתן לו לעבוד קשה וכאילו לא נוותר, אבל ניתן לו לנצח על מנת שירצה לשחק שוב.

דוגמאות למטרות תפקודיות לבעיות יציבה:

  • ריצה של 10 דקות ברצף והליכה של שעה
  • 20 הרמות עקב בפישוק קל בלי להוריד את העקב לגמרי לרצפה
  • הליכה על מזרן צף עם מכשולים 10 פעמים (5 פעמים הלוך וחזור)
  • שחייה של 50 מ' עם סנפירים ועיגולים בידיים, הרמת ראש כל 3 שניות.

חשוב לציין שיש הרבה דוגמאות למטרות מדידות בטיפול ההידרותרפי לילדים, אבל חייבים לרשום את המטרה התפקודית שבגללה הילד הגיע לטיפול, ולשים אותה בראש סדר העדיפויות.

 

איזה סנפירים כדאי לנו לקנות ואיך הם יקדמו לנו את התהליך הטיפולי במים לילדיכם

 

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.