עדכונים שוטפים בצל שגרת הקורונה >>

10 תרגילים שכדאי לעשות לפני שמתחילים לעשות בלונים ולצלול

  • בית
  • 10 תרגילים שכדאי לעשות לפני שמתחילים לעשות בלונים ולצלול

 תרגילים שכדאי לעשות לפני שמתחילים בלונים 

אם תשאלו כל מדריך שחייה, שלא למד בקמפוס עולם המים, הוא יגיד לכם שהדבר הראשון שצריך לתרגל עם ילד, כאשר מלמדים אותו לשחות, הוא להוציא בועות אוויר בתוך המים – "בלונים".

אנחנו, ב"עולם המים", מלמדים את שיטת השחיה הייחודית "ווסט", וגם כשמדובר בלימוד שחיה לילדים, אנחנו עושים את זה קצת אחרת.

מאחר ש"ווסט" היא שחיה טיפולית, הידרותרפית אשר מסייעת גם בחיזוק השלד והשרירים, אנחנו לוקחים בחשבון ילד "הידרותרפי" –  ילד שיכול להיות היפוטוני (חולשת שרירים), עם נשימה לא מפותחת, חלש בכתפיים, עם קושי קואורדינטיבי ועם פחד מים.

אם הילד לא סובל מאף אחד מאלה, הוא כמובן יעבור בקלות ובמהירות דרך השלבים השונים, ויבנה לו בסיס טוב ויציב לשחיה.

למה לא "לעשות בלונים" מיד?

ילד שנכנסים לו מים לאף, במיוחד אם הוא עדיין בהסתגלות למים, יכול ברגע אחד לקבל טראומת מים ולהפסיק לשחות.

אלפי ילדים בשנה מקבלים פחד מים, חווים חוויה לא טובה. המטרה שלנו כמדריכים ומטפלים היא למנוע ככל האפשר את האפשרות הזו. לכן, פיתחנו סדרה של תרגילים, שיסייעו לילד להסתגל למים לפני שעושים בלונים, על מנת לגרום לילד חוויה טובה, לבנות לו את הנשימה מחוץ למים, ורק כאשר הוא בשל, מוכן, חיזק את חגורת הכתפיים ויכול לנשוף מחוץ למים 5 שניות, נבקש ממנו לעשות בועות ולהכניס ראש למים.

חשוב להבין שעל מנת להצליח להכניס את הראש למים, לעשות בלונים במשך 3 שניות ולהוציא את הראש מהמים, בלי שיכנסו מים לאף, הילד חייב להיות מסוגל לבצע נשיפה רציפה של 5 שניות מחוץ למים, ב"תנאי מעבדה". כשילד לא מסוגל אפילו להגיע לנשיפה של 2 שניות, הריאות שלו כל כך סגורות, כי הוא חלש או במתח או סתם צריך הסתגלות למים, הוא בוודאי לא יהיה מסוגל לנשיפה ארוכה של 3 שניות מתחת למים.

על מנת ליצור נשיפה, לחזק נשימה, לפתוח את הריאות ולקבל ביטחון במים, לא צריך לעשות בלונים, אלא יש דרכים אחרות להגיע לאותן מטרות בלי להסתכן ביצירת טראומה.

בבסיס שיטת השחייה WEST , שיטת השחייה ההידרותרפית לילדים, עומד הרעיון של להאריך את השריר, לחזק אותו, ורק אז לגרום לילד לו להכניס ראש למים. מנסיוננו, ב- 95% מהמקרים הילד יחווה הצלחה, וגם אם לא יצליח מיד, החווייה שלו תהיה טובה.

במילים אחרות, המטרה שלנו היא לחזק את חגורת הכתפיים עד למצב שהידיים יהיו ישרות בחץ, ואז בוודאות הילד יוכל לבצע נשיפה של 5 שניות מחוץ למים, ומשם להתקדם להוצאת אוויר מהפה ומהאף בתוך המים..

 

10 התרגילים שכדאי לעשות עם ראש מחוץ למים, לפני שמבקשים מהילד לעשות בלונים:

 

  1. שחייה עם בננה, סנפירים ומשקולת – ראש בחוץ.
  2. שחייה עם בננה, סנפירים ומשקולת ולסובב את המשקולת (משקולת צפה) קדימה ואחורה, תוך כדי בעיטות של הרגליים – ראש בחוץ.
  3. " נהיגה" עם חישוק בידיים (חישוק כמו הגה), בננה מתחת לבית השחי עם בעיטות ברגליים בעזרת סנפירים.
  4. שחייה עם בננה וסנפירים, ראש בחוץ, ידיים בחץ, רק הציפורן של האגודל מחוץ למים.
  5. בננה וסנפירים + זריקת כדור צף – זורקים את הכדור, תופסים אותו ושוחים למדריך עם הכדור, כאשר הילד תופס את הכדור בשתי ידיים, והידיים ישרות בקו המים.
  6. ילד זורק ותופס כדור עם סנפירים ובננה – ילד זורק כדור למרחק של כמטר, תופס את הכדור עם יד ימין וזורק עם יד ימין, אח"כ תופס את הכדור ביד שמאל וזורק ביד שמאל.
  7. כדור בתוך חישוק תוך כדי שחייה – שוחים עם בננה וסנפירים, המדריך זורק כדור למרחק של כ- 2 מטרים, השחיין צריך לשחות עם החישוק כמו הגה עד לכדור ולהעביר את הכדור בתוך החישוק בלי שהכדור יגע בחישוק, חוזרים על הפעולה.
  8. שחייה עם 2 כדורים, ראש בחוץ – שוחים עם בננה וסנפירים, כאשר הידיים ישרות והכדור של יד שמאל נוגע בכדור של יד ימין, בועטים במשך 3 שניות ואז מחליפים את הכדורים בין הידיים.
  9. "פו לכדור" – נושפים על כדור, כאשר המדריך מחזיק חישוק  במרחק של 20 ס"מ, השחיין נושף על הכדור בהתחלה חזק ואז חלש, בסיום אנחנו מודדים כמה זמן הילד נשף ברצף.
  10. פו לפי זמן – המטרה היא לגרום לילד לנשום ברצף בין 5-10 שניות מחוץ למים, בהתחלה דרך הפה ואז דרך האף.

 

עשרת התרגילים האלה יגרמו לחיזוק חגורת הכתפיים של הילד, לפתיחת הריאות ע"י לחץ הבננה והלחץ של המים על הגוף (הלחץ ההידרוסטטי) המשפר נשימה גם ללא הכנסת הראש למים, לאלסטיות בקרסול וציפה טובה יותר כתוצאה מהעבודה עם סנפירים.

בסוף עשרת התרגילים, גם אם הילד היה היפוטוני (סובל מחולשת שרירים), גם אם היתה לו בעיית קואורדינציה, בעיית שיווי משקל, ואפילו פחד מים, הוא יחווה הצלחה ויכניס את הראש למים ללא כל בעיה.

גם ילדים שצוללים בקלות חייבים לעבוד על הארכת חגורת הכתפיים כדי להגיע לאורך שריר וכוח של חגורת הכתפיים שיאפשרו לו להרים את הראש בשלב מאוחר יותר.

בדרך זו, הילד חווה עוד ועוד הצלחה, ואנחנו מונעים כל אפשרות לטראומה. 

 

אנחנו, ב"עולם המים", מאמינים שחייבים להכין את הגוף, את השרירים ואת השלד, לפעולה, על מנת לחוות הצלחה, גם בשחייה וגם בחיים.

שיטת השחייה ההידרותרפית ווסט (Water World Swimming Therapy) היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, ולהגיע להצלחות, בלי להתפשר על החוויה.

 

שיטת עולם המים ללימוד שחייה לילדים