מכירות:073-7579019
כל נושא:03-6992995
 |  כניסה ללקוחות  |  EN

הרופא אמר לכם לשחות גב? חישבו פעמיים: כיצד תבחרו את סגנון השחייה הנכון עבורכם, לטיפול בבעיות גב

  • בית
  • הרופא אמר לכם לשחות גב? חישבו פעמיים: כיצד תבחרו את סגנון השחייה הנכון עבורכם, לטיפול בבעיות גב

 

שחייה נכונה לטיפול בכאבי גב

פעם בשבוע בממוצע, מגיע אל עולם המים מטופל או מטופלת בהפניית רופא אשר המליץ להם על שחייה בסגנון גב לטיפול בכאבי הגב, אך האם המלצה זו נכונה?

במאמר זה נדון ביתרונות ובחסרונות של סגנון הגב, חסרונות ויתרונות של סגנון החתירה ומדוע ברוב המקרים, לאדם הסובל מפריצת דיסק, לא כדאי לשחות גב אלא חתירה.

יתרונות וחסרונות סגנון הגב, ומדוע רופאים צודקים בהמלצתם לאדם לשחות גב, אבל רק חלקית

מרבית הרופאים ממליצים על סגנון שחיית גב כיוון ששחיית חתירה גורמת לשוחה ל”סחוט” את הגב התחתון (בזמן הנשימה) וכתוצאה מכך הכאב לא נרפא, אלא להפך, מתעצם. היתרון הבולט של סגנון הגב הוא שלאורך כל השחייה הראש נמצא בחוץ ועקב כך, יש לשוחה הרבה אוויר לנשימה והוא יכול לנשום לאורך זמן.

בנוסף, סגנון הגב הוא הסגנון היחיד שפותח את השכמות ובעצם יוצר את התנועה ההפוכה לישיבה הממושכת מול המחשב. תנועה זאת של סגנון הגב גם מגדילה את נפח הריאות ומותחת את מרידיאן הריאות, אך בטיפול בבעיות גב בסגנון שחייה זה, החסרונות עולים על היתרונות.

אחד החסרונות הבולטים בסגנון הגב הוא שקיעת הרגליים ויצירת קשתיות בגב. מנח הגוף בסגנון זה הוא: פלג הגוף העליון נמצא מעל המים, הרגליים בתוך המים וכתוצאה מכך, פלג הגוף התחתון שוקע, נוצרת קשתיות בגב ולחץ גבוה בגב התחתון. כאב זה דומה לכאב דקירה של סכין בחוליות הגב הכואבות.

חסרון נוסף של סגנון שחיה זה קשור לעובדה שכשאדם סובל מכאבים, הוא מכווץ יותר. כתוצאה מכיווץ זה, האדם שוקע ובאופן אוטומטי מבצע תנועות קיצוניות העלולות לגרום לכאב חזק יותר. כמו כן, כתוצאה משקיעת הגוף, הראש שוקע, ולרוב המתאמן בולע מים מהאף. בליעת מים מהאף מהווה טראומה למתאמן ועלולה לגרום להפסקת אימוני השחייה.

מלבד החסרונות הקודמים שצוינו, רוב האנשים אשר שוחים גב, לא שוחים נכון או לא שוחים בשיטת השחייה WEST. מרבית האנשים אשר שוחים גב, מעבירים את הידיים לאחור, צמוד לאוזן, כמקובל בשחיית גב אולימפית. צורה זו של שחייה עלולה לגרום לשקיעת הצוואר לאחור ולטלטול הגוף תוך כדי השחייה (הגוף שוחה בצורה של נחש). תנועה זו הינה תנועה קיצונית לחוליות הגב התחתון ולכן עלולה לגרום לכאבי גב חזקים יותר.

לרוב, גברים שוקעים יותר מנשים, בגלל אחוזי השומן, נוקשות הגוף של הגבר ומסת השריר שיש לגבר באזור הרגליים ביחס לאישה. כלומר, האישה צפה יותר טוב בגלל המבנה היפה שלה. ניסיון העבר של המומחים בעולם המים מראה של-90% מהגברים הסובלים מכאב גב, במיוחד כאב אקוטי, לא נכון להם לשחות גב בשלב ההתחלתי. שחיית גב מומלצת רק כאשר הגוף צף והשחיין מצליח להתקדם עם הידיים תוך כדי טלטול הרגליים.

מדוע מומלץ לא להקשיב לרופאים הממליצים לשחות גב ולשחות שחיית חתירה?

דבר ראשון והכי חשוב, הרופאים אינם יכולים לאמוד את תגובת הגוף שלכם לשחיית הגב כטיפול בכאב. הם אינם יכולים למדוד את כמות הסטרס בגוף בעת השחייה, רמת הגמישות, יכולת הטכנית שלכם בשחייה, יכולת הציפה ורמת הכאב. הפרמטרים הללו ועוד מבדילים בין כל מטופל לבין שיטת השחייה המתאימה לו לטיפול בבעיות הגב ולכן יש להתייחס לכל מטופל באופן שונה.

המצוף של גוף האדם נמצא באזור הראות ולכן נוצר מצב של שקיעת הרגליים אשר גורמת לבלימת הגוף בדומה לגרר בתוך המים- הגוף למעלה והרגלים שוקעות. השקיעה אינה משפיעה על כאבי הגב התחתון כיון שהמתאמן יכול להביא את הברכיים לבטן אך לא יכול ליצור את הקשתיות ההפוכה.

יתרונות סגנון החתירה לאנשים הסובלים מכאבים בגב התחתון, דגשים לאנשים ששוחים בשיטת WEST, וחסרונות סגנון החתירה

בשחייה בסגנון חתירה, להבדיל מסגנון הגב, השוחה רואה לאן הוא שוחה והוא יכול לשחות עם עוד שחיינים במסלול ולא להתנגש בשחיינים אחרים (בסגנון הגב, שוחים בצורה א-סימטרית). לרוב, בחתירה, תנועה לא נכונה לא תגרום לכאב אקוטי (רק אם היא קיצונית) ואף שקיעה של הרגלים עלולה לשחרר את החוליות הלומבריות (חוליות הגב התחתון). הסיכוי ליצור כאב נוסף, מעבר לכאב הקיים בגב התחתון הוא נמוך מאוד. כמו כן, בסגנון החתירה להבדיל מסגנון אחר- עדיף לשחות לא נכון מאשר לא לשחות בכלל.

טיפים העוזרים להקל על הגב התחתון בשחיית חתירה:

  1. הכנסת היד בעדינות למים בניגוד לשחייה התחרותית בה השחיין “זורק” את היד ודוקר את המים – על ידי דקירה של היד במים או זריקת היד קדימה, אנו עלולים ליצור משיכה קיצונית של הגב התחתון ולגרום לכאב (לא כל סגנון שחייה בריא). הכנסה שקטה של היד למים מאפשרת הארכה איטית מתונה של השרירים ושומרת על הגב התחתון.
  2. מתיחת היד בתוך המים ולא מעל המים – רק כאשר המרפק נכנס לתוך המים: מתיחה של היד מעל המים יכולה לגרום ללחץ בצוואר, קשתיות בגב התחתון, שקיעה של הרגלים ובסופו של דבר לכאבי גב. מתיחה איטית בתוך המים גורמת להארכת זוקפי הגב, לשחרור החוליות ולבניית בולם זעזועים טבעי לגב התחתון.
  3. לא להתייחס ולעבוד על שרירי הליבה כמו שיטות שחייה אחרות: בשחייה ההישגית ובשיטות שחייה אחרות, בזמן החלפת הידיים עובדים עם האגן בחוזקה. בזמן הדקירה של היד במים, השחיינים עוזרים לאגן לזוז, לדוגמא- השחיין דוקר עם יד ימין ועוזר לאגן שמאל לזוז, הוא מקפיץ את האגן כדי לעזור בדקירה ובהתקדמות. אדם עם פריצת דיסק או כאב בגב התחתון שיעבוד חזק עם שרירי הליבה ירגיש כאב חד מאוד שימשך מספר שעות לאחר האימון. בשיטת השחייה WEST, בזמן המתיחה של הידיים, הידיים נגררות, אנו מטלטלים את הגב התחתון ויוצרים את אחד הטיפולים הטובים ביותר לשלד בכלל, ולגב התחתון בפרט.

החיסרון העיקרי של סגנון החתירה הוא הנשימה כיוון שהיא מעכבת את השחיין. אחת הבעיות בשחיית החתירה ההישגית היא שהצוואר עובד במהירות גבוהה: נושמים לצד אחד והצוואר חוזר במהירות לקו הזרימה ולשחייה ישירה. נשימה קיצונית לאדם מעל גיל 20 תגרום לכאב בצוואר, לחץ צווארי ולסחיטה של הגב התחתון. בשחייה בשיטת חתירה WEST לומדים חתירה ללא עבודת צוואר וללא יצירת סטרס אלא להפך, בונים את השרירים אשר תומכים באזור הכואב ובסופו של דבר מעלימים את הכאב.

בעוד שיש הטוענים כי שחיית חזה אינה בריאה לגב התחתון, אם שוחים חזה עם שנורקל או ללא נשימה, סגנון החזה הופך לבריא מאוד: הוא מחזק את שרירי הליבה, מאריך את השרירים ועובד על רוב השרירים בגוף.

לסיכום, חשוב לזכור שהאורתופד או הרופא אינם בקיאים בתורת התנועה וההידרודינמיקה בשחייה, והם אינם מודעים להתקדמות הגוף במים. בשיטת WEST מתאימים לכל אדם את סגנון השחייה הכי נכון אינדיבידואלית תוך כדי התייחסות לרמת הגמישות, רמת הסטרס והכאב. לפני שמתחילים לטפל, ההמלצה היא לעשות אבחון עם אחד ממומחי שיטת WEST ולא להקשיב ב”עיניים עצומות” לרופאים שממליצים על סגנון הגב כסגנון הכי נכון. המטרה של כל מטופל היא להרגיש טוב, להתקדם בקצב מהיר ואם אפשר (ואפשר) לדחות ניתוח ולא לסבול יותר מכאבי גב תחתון.