073-7579019
 |  כניסה ללקוחות  |  EN

תרגיל היהלום במים פתוחים

פורסם בקטגוריות: מים פתוחים וטריאתלון ,
  • בית
  • תרגיל היהלום במים פתוחים

תרגיל יהלום – מעויין במים פתוחים

 איך מגיעים למיקום הזהב במים פתוחים?

תרגיל יהלום כשמו הוא, הוא אחד התרגילים המעניינים, המאתרים והחשובים ביותר במים פתוחים.

התרגיל יגרום לכם להיות קשובים לקבוצה, לדעת לשנות קצב, לשלוט בכל מיקום אפשרי ובסופו של דבר לשחות הרבה יותר מהר כקבוצה וכבודד תוך שמירה על הצוואר והגב התחתון לפי עקרונות שיטת WEST.

התרגיל משלב בתוכו את כל התרגילים ביחד, משליטה בשחייה קרובה מאוד לשחיין בלי לגעת, שליטה בצד ימין של שחיין, צד שמאל, שינויי קצב, מבט כללי על כל השחיינים בקבוצה, ובעצם עוזר לכם להפוך לשחיין יהלום, אותו שחיין מולטי שיכול לשלוט בכל מיקום אפשרי, בכל ים, לרגע להיות במקום אחד ואז במקום אחר.

מטרת התרגיל היא לא רק שינוי המיקום המהיר אלא לשנות מיקום בצורה אלגנטית תוך שמירה על על דופק נמוך ועם אפס חיכוך עם השחיינים האחרים.

 

שלב 1 – יהלום ללא החלפת מוביל

 

ארבעה שחיינים שוחים בצורת יהלום/מעויין – השחיין הקידמי מוביל את השחייה וכולם אחריו, גם אם הוא אינו שוחה ישר. כולם שוחים על השחיין הקדמי – השחיין הימני והשחיין השמאלי, כל אחד בצד שלו, מותח את כף היד עד לגובה המותניים של השחיין המוביל, והשחיין האחרון נמצא בין שני השחיינים ובדיוק מאחורי השחיין המוביל.

בשלב ראשוני השחיין המוביל יהיה גם השחיין המהיר והאחראי, והכוונה היא שהוא ישחה בקצב רגוע אבל לא רגוע מדי, על מנת שהשחיינים ילמדו את המבנה ויצליחו לעמוד בקצב.

על פניו התרגיל נראה פשוט מאוד וקל מאוד לביצוע. הבעייה היא שבים לא מתקיימים תנאי מעבדה; הים זז, יש זרמים, גלים, ולשחיין המוביל אין פס ברצפה, כך שכל תנועה הכי קטנה תגרום לכל המבנה לזוז. המטרה של כל שחיין היא לשחות קרוב מאוד לשחיין שלידו, אבל כשיש תזוזה ליצור החלקה, בהתאם לסטייה של השחיין המוביל, בלי לגעת ברגליים או בגוף של השחיין שלפניו. שחיין נוקשה יגע כל הזמן ברגליים ויתעייף הרבה יותר.

במהלך השחייה במבנה כל השחיינים חייבים לראות מה קורה במבנה עצמו ולדעת להגיב לכל סיטואציה במהירות.

 

שלב 2 – כל 200 מ’ החלפת מוביל ומיקום של השחיינים

 

מטרת השלב הזה להגיע למצב שכולם שוחים צמוד, שומרים על המבנה ומתרגלים את כל המיקומים בצורה טובה. שחיינים שלא יודעים לנשום לשני הצדדים יתקשו לשמור על המבנה כאשר הם נמצאים בצד ובעצם נושמים לצד ההפוך של המבנה.

בתרגיל הזה בין כל 200 מ’ עוצרים ל- 15 שניות, משנים מיקום של השחיינים ואז שוחים עוד 200 מ’, קצב השחייה צריך להיות 65-75% מהיכולת.

בהתחלה תרגישו קושי לשמור על המבנה, אבל לאט לאט אתם תבינו את כל המיקומים, או במילים ניהוליות יותר – אתם תדעו לבצע את כל התפקידים, ותקבלו תחושת סיפוק מדהימה.

 

שלב 3 – יהלום מתחלף ומתחיל “לזהור”

 

יהלום מתחלף הוא אחד התרגילים המרגשים למאמן וכאשר הקבוצה מצליחה כולם בהיי שקשה להסביר.

הצלחת התרגיל תלויה בכך שכולם יבינו את כל התפקידים, ויבצעו את ההחלפה בצורה המהירה והאלגנטיות ביותר.

בכוונה מיקמנו כל שחיין לפי סדר ההחלפה: השחיין המוביל הוא 1, ועם כיוון השעון השחיין השני שמוביל הוא השחיין השמאלי במבנה.

השחיין השני מתחיל לספור 40 תנועות, לאחר 40 תנועות הוא מגביר קצב, עובר להובלה ומתקן במהירות את קו השחייה שלו.

באותו זמן שחיין מספר 3, שהיה באמצע ומאחור, עובר מעל הרגליים של מספר 2 מהצד הימני שלו לצד השמאלי של מספר 2.

ירידה לאחור מידי בזמן ההחלפה יכולה לגרום לאותו שחיין לאבד את הקבוצה.

מעבר מעל הברכיים של השחיין, תגרום להחלפה להיות מהירה מאוד וכמעט ללא נגיעה בשחיין שעברנו מעליו.

שחיין מספר 4, אם הוא לא עירני, יכול להישאר לגמרי מחוץ לתמונה, והכוונה היא שמרגע שהוא זיהה החלפה של השחיינים משמאל הוא חייב להגיב במהירות, לעבור מהצד הימני של שחיין 1 לצד השמאלי שלו

ולמצוא את נקודת הזהב שהיא בין השחיינים (מאחורי השחיין המוביל).

חשוב מאוד לזכור שמטרת התרגיל היא להגיב מהר במסגרת הקבוצה, כלומר השחיין שעובר להובלה צריך לעשות זאת מהר אבל לא להשתגע, כי אם הוא יגביר מדי בשלב הראשוני השחיינים לא יצליחו לשמור על המבנה ובסופו של דבר הוא יתפרק.

המשמעות של שחיית WEST בתרגיל הזה (ובאופן כללי) היא שמירה ונטרול של הצוואר והגב התחתון. כך תתעייפו לאט יותר. הכווונה היא שמרגע שמצאתם את המיקום החדש שלכם אתם מנסים להאריך את התנועות, להוריד דופק, להרפות ידיים ובעצם להיות מוכנים שוב “להתקפה” שיכולה להגיע מכל הכיוונים בתחרות אמיתית.

אם לא הורדתם קצב, ברגע השיא, ה”מאני טיים”, לא יהיה לכם כוח להגביר מהירות ותישארו מאחור.

 

רק לאחר שהצלחתם 40 תנועות ניתן לרדת ל- 30, 20 ו-10,  ואז לעשות את אותו תרגיל נגד כיוון השעון.

 

*למה בעצם השחיין השמאלי הוא זה שסופר (במקרה של החלפת מוביל עם כיוון השעון)?

כי הוא זה שמגיב ראשון ועובר להובלה, אחריו כולם אמורים להיות מוכנים ולבצע חילוף מהיר מאוד.

*למה תרגיל היהלום כל כך חשוב, ולמה כדאי להתאמן עליו מספר אימונים רצופים?

 

  1. הוא מלמד אותנו לעבוד בקבוצה, שזה אחד הפרמטרים החשובים ביותר באימון בכלל ובאימון ים בפרט.
  2. הוא מלמד אותך כשחיין בודד לשלוט בכל מיקום במבנה ובעצם להיות שחיין מולטי טאלנט.
  3. הוא מלמד אותך לא רק להיות עסוק בעצמך או ברגליים שלפניך, אלא לצפות כמה מהלכים קדימה ולדעת להגיב מהר לכל שינוי.
  4. הוא מלמד אותך להחליף מיקום במהירות וכך כמעט לא ניתן להפתיע אותך.
  5. הוא מלמד אותך להגביר קצב מרגע לרגע ולדעת להוריד קצב ודופק לאחר השינוי המהיר של המבנה.

 

תרגיל היהלום הוא אחד התרגילים הנדירים, המלמדים והחשובים לשחיין מים פתוחים בתחילת דרכו ועד לטופ העולמי.

 

 

לקוחות יקרים, ביום הבחירות הסניפים שלנו סגורים למעט סניף אקטיב שפתוח עד השעה 16:00