west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

טיפול בכאבי גב בעזרת המים

כאבי הגב התחתון הם הכאבים השכיחים ביותר באוכלוסיה. עד 85% מכלל האוכלוסיה יחוו כאבי גב תחתון לפחות פעם אחת בחייהם, ובכ – 50% מהמקרים תתפתח הצורה הכרונית, כאשר כאבי הגב נמשכים מעל 3 חודשים.

כאבי גב הם הסיבה השכיחה ביותר לכך שאנשים פונים לרופא ואף מאבדים ימי עבודה רבים. למרות מבנהו הגמיש של עמוד השדרה, אשר בנוי מ – 33 חוליות, שרירים, דיסקים, ורצועות ויכולתו לעמוד בעומסים ניכרים, בעולם המודרני רבות הסיבות להיווצרות פגיעות בעמוד השדרה המובילות לכאבי גב.

טיפול בכאבי גב במים

כאבי גב, כאבי מפרקים וכאבי שרירים עלולים להיגרם ממיגוון רב של סיבות:

  • גורמים גופיים כגון משקל עודף, הפרעת יציבה.
  • שינויים ניוונים בעמוד השדרה.
  • טראומה.
  • בלט/פריצת דיסק.
  • אנומליות של עמוד השדרה – spondylolisthesis.
  • מחלות דלקתיות / איאומטיות ומחלות מטבוליות
  • מחלות זיהומיות וגידולים
  • הקרנה מאיברים אחרים למשל: כליות (אבני כליות)
  • הרגלים כמו עישון, אלכוהוליזם.
  • גורמים פסיכולוגים כגון מתח / לחץ נפש
  • גורמים תעסוקתיים כגון עבודה הכרוכה במאמצים גופיים ובכללם עמידה ממושכת, הרמת משאות כבדים, עבודה הכרוכה בתנועות פיתול והרמה, ישיבה ממושכת.

ישנן מספר דרכים לטיפול בבעיות גב:

הטיפול השמרני כולל פיזיותרפיה, הידרותרפיה, שיטות התעמלות המחזקות את שרירי הליבה.

בשנים האחרונות נערכו מספר רב של מחקרים שבדקו את ההשפעה של טיפול אקטיבי על כאבי גב, מתוך הנחה שהתנועה לא רק תפחית את הכאב אלה גם תגרום לשיפור בתפקוד השרירי עמוד השדרה. מחקרים מראים כי למרות הכאב אחוז ניכר מהמתאמנים הצליח להתמיד בתוכנית השיקום.

מרכיב מרכזי של הטיפול האקטיבי הוא הפחתת החשש מביצוע מאמצים בשל הכאב. במקרים מסוימים אין ברירה אלא לפנות לטיפול פולשני אך חשוב לציין כי כ-20% ממנותחי הגב ימשיכו לסבול גם אחרי הניתוח.

בעולם המים ישנו צוות מטפלים הנבחרים בקפידה רבה והינו צוות עילית, המקצועיות והאנושיות של כל אחד הממטפלים המסתכלים על כל אדם כמכלול ויודעים לגעת באיכפתיות ואנושיות בלתי רגילה.

בזכות הצוות המקצועי והתנאים הסביבתיים של בריכת עולם המים של אורי סלע, אחוזי ההצלחה במקרים של כאבי גב הוא הגבוה ביותר.

השלבים בטיפול במים

למרות שטיפול אקטיבי גורם לשיפור ניכר בתפקוד המתאמן, ישנה חשיבות רבה להתאמת סוג הטיפול לבעיה הספציפית של המתאמן.

  • השלב הראשון לפני תחילת הטיפול הינו התאמה של הטיפול למטופל. בחירה נכונה של סוג הטיפול עשויה לשפר באופן ניכר את סיכוי הצלחת הטיפול ולהפך. בשלב הזה נאספים הרקע לבעיה ומצב הבריאותי של המטופל ונעשית בדיקה מקיפה של היכולת התנועתית של המטופל. במצבים אקוטיים ולאחר ניתוחים, יש להתרכז בהפחתת הכאב והורדת המתח השרירי ע"י שהייה במים חמימים, ציפה אופקית במים עמוקים, מתיחות עדינות בתנוחות המפחיתות כאב. שימוש בטכניקות מסאג' ושיחרור כגון: ג'הארה, ווטסו הן כלי רב עזר במקרים אלו, הן מרווחות את חוליות עמוד השדרה, מורידות את העומס ובכך יוצרות הקלה משמעותית על הלחץ שנוצר בין החוליות.
  • בשלב השני, ניתן לעבוד עם תרגילים המעודדים לשיפור היציבה. למשל: הליכה אחורנית במים בגובה החזה, תרגילי שיווי משקל, לדוגמא בתמיכת הקיר כפוף בירכיים, סיבובי אגן עדינים ואיטיים.
  • השלב השלישי, הדגש הוא על גירוי התנועה ע"י הליכה במישורים שונים, אופניים עם מצוף התומך בכתפיים. חיזוק הגוו אשר בשלב זה יעשה בשכיבה על הגב ע"י תמיכת המטפל.
  • השלב הרביעי, מתמקד בחיזוק וחזרה לפעילויות יומיומיות. בשלב זה נשתמש בהתנגדות המים לתרגילי חיזוק קלים. ניתן להיעזר באביזרים כגון: נודל, כפות, כדור. כמו כן תרגילים לשיפור היכולת האירובית. בסיום הפעילות, נבצע תרגילים לשחרור והרפיית הגב התחתון.
  • השלב האחרון הוא לימוד שחייה הידרותרפית בשיטת WEST שתפקידה לצור תנועתיות מירבית של הגב לפי הסגנון הספציפי שמתאים למטופל תוך שמירה מנח נכון של הגוף בזמן השחייה. ניתן לשלב גם תרגילי אירובי במים עמוקים.

למים יתרונות רבים בתהליך של שיקום ותחזוק עמוד השדרה והשלד. המים מאפשרים ביצוע של תרגילים הנועדו לחזק את השרירים המייצבים ללא עומס על החוליות.

ישנן טכניקות במים, שמטרתן ליצור ריווח של חוליות עמוד השדרה ובכך להפחית את הלחץ על העצב, טכניקות אלו עוזרות להורדת רמת הכאב.

המים מרככים את הרקמות הרכות ומסייעים לאלסטיות של השריר ובכך משפרים טווחי תנועה ומאפשרים תנועה במישורים אשר מוגבלים מחוץ למים.

יתרון נוסף הוא שניתן להתחיל את הטיפול במים בשלב מאוד מוקדם בשיקום לאחר ניתוחי גב, לחזק ולהחזיר תנועה ללא נשיאת משקל.  

התרגול במים מרגיע ומחזיר למטופל תחושות של ביטחון ונועם בגופו.

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.