073-7579019
 |  כניסה ללקוחות  |  EN

WEST – שחייה שיקומית ושחייה הידרותרפית – שאלות ותשובות שחיינים

1. האם סגנון WEST יכול להתאים גם לילדים?בהחלט. גם אצל ילדים נוצר מתח, לכל ילד מבנה גוף שונה ולכן יש צורך בהתאמת סגנון השחייה בהתאם לגמישות, אלסטיות ומידת השקיעה שלו במים. ברגע שמבינים את היסודות שגורמים לנו לגלוש יותר, עלינו לא לשקוע ולמתוח את היד בעומק הנכון להתקדמות אופטימאלית במים וכך נוצר שיפור מדהים – למשל, כשעובדים עם ילד בן 10 ומורידים לו את מספר התנועות מ-25 ל-16 ב-45 דקות.2. האם WEST יכול לשפר לי את המהירות?היום בעולם מבינים שסגנון נכון ומותאם אישית הוא המפתח להתקדמות נכונה במים. לדוגמא, כשלמישהו יש שרירים חזקים מאוד ברגליים כתוצאה מאימונים בחדר כושר, עבודת רגליים תכביד על השחייה והגוף ישקע, לכן חייבים לדאוג שהראש יהיה יותר נמוך וכך גם המתיחה. ללא התאמות אלו הגוף יתעייף מאוד, יתחמצן והשחיין לא יצליח לפתח מהירות לטווח הרחוק. ברור לגמרי שסגנונו של מייקל פלפס לא מתאים לכל אחד, והתאמות ה-WEST שונות מאדם לאדם מאחר ולכל אחד מאתינו מבנה גוף שונה.3. כאשר אני שוחה ספרינט של 50 מ’ האם להמשיך לשחות WEST במיוחד ברגליים?בספרינט אנו עובדים על טכניקה שונה לגמרי, הקצב מהיר מאוד, גם ברגליים וגם בידיים, אך ישנם מספר עקרונות שחייבים לשמור. עומק המתיחה למשל, אם אתה לא גמיש ותנסה למתוח יד בקו המים ובמקום לעומק, יקרו אחד משני דברים – או שהמרפק ייפול ויצור “עצור” עם כף היד, או שהרגליים ישקעו. כששוחים במהירות, הגוף לא יכול לשנות את מצב הציפה במים והגמישות אולי קצת. למרות זאת, כדאי להתאים סגנון ספרינט עם מאמני עולם המים.4. מה ההבדל בין שיטת WEST לשיטת TI?שיטת WEST נולדה עבור אנשים עם לחץ נפשי, בעיות גב צוואר ועוד. העיקרון המרכזי שלה הוא התאמה של הסגנון בהתאם למבנה הגוף. כאשר אנו מתאימים סגנון למבנה הגוף שלנו ברור שההתקדמות תהיה יעילה יותר. שיטת WEST לוקחת את כל ארבעת סגנונות השחייה ומתאימה אותם לאנשים הסובלים מכאבי גב, צוואר ועוד לצורך השגת שחרור והרפיה אך לאו דווקא. TI לעומת זאת, מתייחסת רק לחתירה. לשם השוואה בין WEST חתירה ל-TI חתירה:[1] עומק הראש ב-WEST משתנה בהתאם לשקיעת הגוף במים (בעיקר שקיעת הרגליים), ב-TI הראש תמיד עמוק.[2] ב-WEST תמיד נשאף למתוח יד כמה שיותר בקו המים, אך נתאים את עומק המתיחה בהתאם לגמישות השכמות ואורך שרירי הידיים, ב-TI תמיד מותחים כלפי מטה.[3] ב-WEST גוררים את הרגליים ומזיזים אותן כחלק מגלגול הגוף, ב-TI יש בעיטה כפולה. TI היא טכניקה מעולה שפותחה בארה”ב, נפלאה עבור הרבה אנשים אך לא מתאימה לכולם. WEST ו-TI שונות במהותן, אך הדמיון העיקרי ביניהן הוא ההתייחסות לסגנון חתירה – מעבירים ידיים קדימה מגלגלים גוף וכו’.5. יש לי פחד מים האם ללמוד WEST או טכניקה אחרת?לימוד טכניקת WEST מגיע לאחר שלב ההסתגלות. הייתי ממליץ לפנות למדריך בעל רקע מקצועי לטיפול ולימוד חרדת מים ולהתקדם שלב שלב לאט לאט, ההצלחה בטוחה. כחלק מההסתגלות בחרו יחד את הסגנון הראשון ללימוד.6. אני סובל מכאבי גב ויודע רק שחיית חזה, האם ללמוד חזה בטכניקת WEST או סגנון שחייה אחר?ברור שעדיף לשחות חתירה או גב, אך אם אתה יודע רק חזה תנסה לעבור על כל עשרת הדגשים ב-WEST חזה (שים לב במיוחד להכנסת ראש, אז התחל עם הרגליים, המתן שלוש שניות לאחר כל סט תנועות). אם הכאבים ממשיכים לאחר שלושה אימונים, נסה ללמוד סגנון נוסף.7. יש לי כתף קפואה ביד ימין ואין לי כמעט טווחי תנועה, באיזה סגנון כדאי לי לשחות?כאשר מגיעים למצב של כתף קפואה, כנראה שכבר הזנחנו הרבה זמן את תנועתיות הכתף או שהעמסנו עליה יותר מידי. ההמלצה שלי היא לפנות להידרותרפיסט שהוא גם מאמן WEST ולהתאים סגנון. כנראה שהסגנון המומלץ יהיה שחיית WEST חתירה ביד שמאל ויד ימין תיגרר צמודה לגוף, כך ההרפיה ביד הימנית תהיה אופטימאלית. לא הייתי מנסה לבד כדי לא לגרום יותר נזק.8. יש לי כאבי צוואר כשאני שוחה גב, האם לעבור לסגנון שחייה אחר בטכניקת WEST? ואם כן אז לאיזה סגנון?נסה להרפות את הצוואר. פעמים רבות בשחיית גב אנו לא שמים לב ומקבעים את הצוואר במקום להרפות אותו (אפילו כשיש כאבי צוואר). אם זה לא מצליח, בשלב ראשון כדאי לעבור לטכניקת ווסט בחתירה רק עם שנורקל, על מנת למנוע תזוזת צוואר בזמן הנשימה.9. אני שחיין לשעבר ובגלל אימוני ריצה, כך אמר הפיזיותרפיסט שלי, נוצר לי דורבן ברגל. מה לא לעשות והאם טכניקת WEST יכולה לעזור?גם WEST חתירה וגם WEST גב יכולים מאד להתאים לך. חשוב מאוד לעשות חימום טוב של הקרסול לפני הכניסה למים, לשחות ללא תנועת רגליים כלל, ללא סנפירים ובסיום לעשות מתיחות לרגליים. גרירת הרגליים בטכניקת WEST תעשה פלאים לרגל. ללא קשר, נסה להתאים מדרסים ובכלל לבדוק אם הנעליים שלך מתאימות לך.10. יש לי סחרחורת כאשר אני עושה קיפר ברדודים (בעמוקים אין לי), מה אני לא עושה נכון?כנראה שאתה עושה קיפר מהיר ומתאמץ מידי כאשר אתה מביא את הראש לסנטר בזמן הגלגול. נסה תוך כדי שחייה לתרגל גלגול מבלי לקרב את הברכיים לבטן, אלא לגרום להורדת הצוואר להתחיל להפוך אותך (הברכיים לבטן יבואו אחר כך). כמו כן, מומלץ לצפות בסרטוני קיפר ווסט ולעבוד לפי השלבים: גלישה, גריפה, הורדת ראש ובסוף כאמור ברכיים לבטן. כשמגיעים בגלישה לקיר, הצוואר לא עובד חזק והסיכוי לסחרחורת פוחת. לגבי העומק, ייתכן שאתה מפחד לקבל מכה עם הראש ברצפה ולכן אתה מהסס ומפחית מהירות (זה טבעי לגמרי). צריך לשמור על מהירות בהגעה לקיר.11. יש לי כאבי ברכיים בדחיפה מהקיר, מה לעשות?נסה לדחוף חלש יותר ולבדוק את זווית הברכיים על הקיר (זווית קטנה מ-90 מעלות מעמיסה מאוד על הברכיים), אם הכאב לא נחלש אנא פנה לאחד ממטפלי עולם המים, יתכן ואתה צריך לחזק את המפרק והשרירים העוטפים אותו.12. יש לי פריצת דיסק ואמרו לי שהדיסק לא יכול לחזור למקום גם אם אתמיד לשחות בטכניקת WEST, האם זה נכון?כן ולא. לאחר שנוצרה פריצת דיסק המצב לא יכול לחזור לקדמותו ללא התערבות כירורגית, אך עם זאת ישנם אלפי אנשים ששוחים, רצים ועושים הכל ללא כאבים עם בלט דיסק, פריצה, היצרות ועוד…. מטרת השחייה היא להפחית את הכאב ופעמים רבות גם להעלים אותו.13. הנחיות טכניקת WEST בסגנון חתירה הן למתוח את היד 2 שניות, אבל אצלי הרגליים שוקעות, מה לעשות?נסה למתוח את הידיים קצת עמוק יותר, או למתוח פחות זמן. המתיחה הארוכה חשובה מאוד לאלסטיות של הגב התחתון (מאריכה איזור חשוב מאוד בשכמה ובגב התחתון).14. האם תמיד למתוח את היד בעומק 40 ס”מ? אני פשוט מאד לא גמישה…בשלב ראשון כן, בהדרגה תבחיני שהגמישות שלך משתפרת והיד נמתחת בטבעיות קרוב יותר לקו המים, כך שעומק המתיחה בהחלט משתנה יחד עם הגוף. ללא קשר, הייתי ממליץ לעשות מתיחות לאחר כל אימון.15. אין לי שום בעיה גופנית, האם בכל זאת כדאי ללמוד טכניקת WEST?בהחלט כן, אין אדם שלא צריך לשחרר מתחים, להרפות גב תחתון, שכמות ועוד…. מאמני עולם המים הם דוגמא מצוינת, חלקם (בגילאי 35+) שיפרו תוצאות בהתמדה של 2 אימונים שבועיים לעומת התוצאות מגיל 18 (תקופה של 10 אימונים בשבוע). הסגנון הרפוי דורש פחות מאמץ, ניתן להרפות ולייעל את התנועה כך שתקדם אותנו יותר.