עדכונים שוטפים בצל שגרת הקורונה >>

קופצות למים – קבוצות פחד מים לנשים

  • בית
  • קופצות למים – קבוצות פחד מים לנשים

את לא לבד – רבע מהאוכלוסייה לא יודעים לשחות, רק ממלאים את פיהם מים.

זה הזמן להצטרף ל"קופצות למים" – קבוצת נשים שהחליטה להתגבר על הפחד, ולהתחיל לשחות.

"אם את רוצה להגיע מהר, לכי לבד. אם את רוצה להגיע רחוק, לכי ביחד"

 

ענת לב-אדלר: סופרת, עיתונאית ומנטורית לנשים באמצע החיים

למה החלטתי ללכת ללמוד לשחות ואיך בסוף נולדו מזה קבוצות השחייה לנשים שרוצות להשאיר את פחד המים על סף הבריכה?

הכל התחיל כשאמא של חבר טוב שלי נפטרה וליד החדר בו שכבה בבית החולים דקות אחרי מותה, החלטתי שאם מתקשרים אלי הפעם מבריכה השחייה אחרי שהשארתי פרטים במודעה – הפעם אני נרשמת, בלי תירוצים. כי החיים קצרים. כי נמאס לי לפחד. כי לא בא לי יותר להישאר עם ספר בזמן שכולם נכנסים למים. כי אני רוצה להרגיש שאני יכולה. כי בא לי לעשות משהו חדש עם הגוף שלי. כי שמעתי ששחייה זה ספורט מעולה ואני שונאת להזיע, כי הפחד הזה הוא בכלל לא שלי והגיע הזמן לעבור דרכו במקום שהוא יחסום אותי.

ואז, בחיי אלת המים, למחרת בבוקר, התקשרו מהבריכה.ותוך שבוע הייתי בתוך הרדודים בכפר הירוק, עם בגד ים אדום וחדש (רק בשביל זה היה שווה) ושם, בבריכה הלימודית של עולם המים הכרתי את מורן המדריכה, שגרמה לי לעזוב את הקיר (כן, כבר בשיעור הראשון!).

לקורס הגעתי עם שתי החלטות: 1. אני סומכת על המדריכה שתהיה לי. 2. אני עושה כל שהיא אומרת לי.

לפני שיצאתי לבריכה כתבתי פוסט בפייסבוק ובו סיפרתי שאני עומדת לעזוב את הקיר. כשיצאתי מהמים, היו מאות לייקים והודעות מנשים שסיפרו לי עד כמה שאני אמיצה ועד כמה שזה הפחד הכי גדול שלהן. להכניס את הראש למים ולשחות. אשכרה לעזוב את הקיר. אבל אז עוד לא ידעתי שזה מה שיהיה בהמשך – שנצא לדרך עם קבוצות שחייה לנשים בלבד שרוצות להתחיל לשחות, למרות הפחד! גם אחרי השיעור השני העליתי פוסט לפייסבוק ושיתפתי בהתקדמות, ושוב מאות לייקים ומאות תגובות, בעיקר של נשים שרוצות גם.

והנה אנחנו כאן. חברנו יחד – מרכז עולם המים של אורי סלע, קבוצת ספידו וענת לב-אדלר – ואנחנו נרגשים ושמחים להזמין אותך להיות חלק מ"קופצות למים" – קבוצות שחייה קטנות ואמיצות של עד 8 נשים, שבכוחות משותפים ילמדו לשחות. אני מאמינה בנשים שיכולות להזיז הרים, אני מאמינה בכוחה של קבוצה נשית שבה אנחנו פועלות האחת למען השנייה ויחד עם מדריכה מקצועית ומהממת (תסמכו עלי, בנשים אני מבינה) שמתמחה בתחום של פחד מים – ברור לי שכל אחת תדע לשחות.

אם אני יכולה – זה קטן עליך. תאמיני לי. אני עירקית דור רביעי לפחדניות מים, ואם ננה ג'ולייט מסתכלת עלי מהשמים ורואה אותי צפה בלי ידיים בבריכה ועוד עפה על עצמי תוך כדי – היא בטוח-בטוח כבר בדרך חזרה לעולם הזה כדי לשלוף אותי מהעמוקים. אבל זה לא יעזור לה. קודם כל כי בבריכה שבה אנחנו לומדות אין בכלל עמוקים, כך שאין שום סיכוי לטבוע, ובעיקר מפני שכבר הבנתי – הפחד הזה הוא שלה, לא שלי, ואני אשחה. איך אני יודעת? כי פשוט החלטתי. הפעם החלטתי באמת. אולי זה קשור לסיטואציה שבה התקבלה ההחלטה ולתובנה שהחיים קצרים ואולי זה פשוט מפני שבקיץ הבא אנחנו מתכננים לנסוע לגיסי בלונג איילנד, וסוף סוף אני אוכל להיכנס יחד עם כולם לבריכה, ולא להתנדב להיות זאת שחותכת סלט כל הזמן. והכי חשוב – אני נהנית. אני נהנית מהתחושה של המים שמלטפים לי את החמוקיים ואני לא פוחדת מהם אלא מתענגת עליהם, סוף סוף. אני נהנית להיווכח בהתקדמות שלי משיעור לשיעור. אני נהנית לעשות משהו חדש למען עצמי. אני נהנית מכך שהילדים שלי פתאום מסתכלים עלי ואומרים וואלה? היא רצינית. היא אני נהנית שבן הזוג שלי בא לצפות בי בשיעורים ומתקן לי את התנועות וגם חולק מחמאות (בגד ים אדום, גברים, נו) ואני בעיקר נהנית להוכיח לעצמי שאני יכולה אם אני רק מחליטה. וזאת הנקודה. ההחלטה. לא ההחלטה לענות למודעה. כי זה החלטתי מאה פעם ותמיד כשהתקשרו נפנפתי אותם. ההחלטה שהפעם אני עוזבת את הקיר ומשאירה את הפחד בקצה השני של הבריכה.

ואם אני עזבתי את הקיר – גם את יכולה.

באהבה, מחכה לך, ענת

 

אורי סלע, בעלים של רשת מרכזי עולם המים:

האם ידעתם שכ-25% מהאוכלוסייה אינם יודעים לשחות? אנשים לא מרבים לדבר על הפחדים שלהם, ואז נדמה לנו שאנחנו היחידים שלא יודעים לשחות, אבל את לא לבד ולכן גם הלימודים הפעם מתבצעים בקבוצה – כי התמיכה הקבוצתית מסייעת בתהליך ההתגברות על הפחד.

השלב הראשון הוא קניית הציוד – בגד ים, משקפת – שזה החלק הקל והכייפי, ויש גם מתנה שתקבלי מאיתנו – כובע ים ממותג, לכל חברות הקבוצה.

לאחר מכן תגיעו לשיעור אבחון עם מדריכת הקבוצה. השיעור מתבצע במים רדודים ובאווירה רגועה, תסמכי עלינו! המדריכות והמדריכים שלנו מנוסים מאוד. מה עושים בשיעור? הולכים במים, מרגישים את המים על הגוף, מתיידדים איתם, מכירים אותם והם אותך ובעיקר מבינים שהתחלנו דרך חדשה ומרגשת. מכאן את יוצאת בעוד כמה שיעורים אחרת ממה שנכנסת.

הסיכויים שלך להצליח הם גבוהים, גם מפני שכבר הצלחנו עם עשרות אלפי תלמידים שהגיעו אלינו עם פחד מים, והיום הם שוחים ונהנים מכל תנועה, וגם כיוון שאת מאוד רוצה להצליח ורצון הוא חלק כל כך חשוב בתהליך. וגם התמדה. ככל שמתמידים יותר מתקדמים יותר. והרי זה העיקרון שבחיים ובשחייה – להתקדם אל עבר עצמנו. אל עבר הגשמת החלומות שלנו.

ברוב המקרים לאחר השיעור הראשון תראי שכבר תאמיני במדריכה, בקבוצה, בדרך הלימוד והכי חשוב – בעצמך ובמים ובעצמך בתוך המים. ותתקדמי בכל שיעור עוד קצת.

 

מה זה בכלל פחד מים ואיך הוא נוצר?

פחד מים או הידרופוביה, נוצר לרוב כתוצאה מאירוע טראומתי במפגש עם מים: בליעת מים באמבטיה, גל בים שהשפריץ על הפנים, ילד שקפץ לבריכה כשהיה בטוח שיש לו מצופים, ועוד. ויש גם מקרים קשים יותר כמו מישהו שנסחף בים, ילד שחולץ מקרקעית הבריכה, ויש הטוענים כי פחד מים יכול לנבוע מאירועים שקרו בכלל בגלגול הקודם או ממצוקה עוברית. לעתים יתכן שפחד המים נובע בכלל מטראומה שאינה קשורה למים אלא לאיבוד שליטה, כמו למשל אונס או אלימות בבית.

מדוע חשוב ללמוד דווקא בקבוצה ולמה חשוב לנו הפעם שזו תהיה קבוצה נשית

רוב האנשים בטוחים שהם היחידים בעולם עם פחד מים, הם מתביישים בפחד שלהם, חלקם לא מספרים למשפחה, פשוט חיים שלמים ללא מים.

הקבוצה, בעיקר אם היא קבוצה של נשים שמזדהות ותומכות זו בזו, מעניקה המון כוח: כוח להתמודד, להגיע, להבין שאנחנו לא לבד. השיתופים בקבוצה מקצרים את הדרך וגם מי שרוצה לשמור בבטן, לומדת מניסיונן של האחרות. אם אנחנו בולעות קצת מים זה מצחיק אותנו, כולנו חרדות ומגיבות בדרכים דומות ויכולות גם לצחוק על עצמנו כי כולנו נשים בקבוצה אחת ואתן תראו שגם מהר מאוד יווצר חיבור שהוא מחוץ למים. כי ככה זה עם נשים.

כתבות מתוך הבלוג של ענת אדלר על התהליך שעברה:

  

כתבה 1- קופצות למים, ההתמודדות שלי עם פחד מים  Xnet ענת אדלר>>

כתבה 2- קופצות למים, ההתמודדות שלי עם פחד מים  Xnet ענת אדלר>>

כתבה 3- קופצות למים, ההתמודדות שלי עם פחד מים  Xnet ענת אדלר>>

כתבה 4- קופצות למים, ההתמודדות שלי עם פחד מים  Xnet ענת אדלר>>

כתבה 5- קופצות למים, ההתמודדות שלי עם פחד מים  Xnet ענת אדלר>>

כתבה 6- קופצות למים, ההתמודדות שלי עם פחד מים  Xnet ענת אדלר>>

 

השלבים לטיפול בפחד מים:

  1. הליכה עם כתפיים במים על מנת לפתוח נשימה
  2. נשימה  
  3. שכיבה על המים בעזרת הקיר
  4. משכיבה לעמידה נכונה עם הקיר
  5. משכיבה לעמידה ללא קיר  
  6. תחילת שחייה WEST 

 

כמה שיעורים צריך על מנת לטפל בפחד מים?

בהתמודדות עם פחד מים, חובה לתרגל פעמיים או שלוש בשבוע – פעם אחת בקבוצה ועוד פעם/פעמיים בתרגול לבד.

התרגול הוא בדרך כלל קל מאוד, כגון: הליכה עם עיגולים, מתיחות, דברים שניתן לעשות בהליכה במים רדודים אבל מקדמים מאוד את התהליך.

הקורס כולל 10 שיעורים + 2 השלמה וכל אדם מתקדם בקצב שלו. בסיום, 80% ידעו ממש לשחות חתירה מלא עם נשימה כל 3 ו- 20% יצליחו, אך יוסיפו גם שיעורים פרטיים כחלק מהקורס.

למה שיטת השחייה WEST תגרום לנו להצליח יותר בקלות, ואיך היא מורידה את מפלס החרדה?

שיטת WEST היא שיטת שחייה הידרותרפית, המותאמת אישית למבנה הגוף ובעצם עובדת על הזוויות הנוחות ביותר לגוף. הכוונה היא שאנו עובדים על נקודת האיזון של הגוף, ללא סטרס.

מתוך נקודת הנחה שאדם עם פחד מים כבר מגיע לשיעור עם רמת סטרסט גבוהה מאוד, מטרתנו היא לרכך את הגוף, לפתוח את הנשימה ולעשות מתיחות ספציפיות, על מנת לקבל יותר אוויר ולא להתמודד עם העומק, כל עוד הסגנון אינו מושלם.

לסיכום, בשיטת WEST אנחנו עובדים עד הקצה וקצת פחות, וככה מבטיחים הארכה תמידית של השרירים, פירוק מתח וסטרס, ציפה טובה יותר כי הגוף רגוע, ובסופו של דבר, התקדמות מהירה הרבה יותר.

התמודדות עם פחד מים היא קשה, מאתגרת אבל מתגמלת ברמות שקשה לתאר. הגוף נפתח, הראש נפתח, המתח משתחרר ועל הדרך, כחלק משיטת השחייה WEST, אנחנו מטפלים בבעיות צוואר, כתף, וגב תחתון.

איך נרשמים  ואיך מתחילים את התהליך שישנה לך את החיים?