west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

הידרותרפיה ופיזיותרפיה ללימפאדמה

סביבת המים לחולי לימפאדמה

לימפאדמה הינה נפיחות המופיעה בשל תפקוד לקוי של מערכת הניקוז הלימפתית, אשר יכולה להופיע כמחלה ראשונית שסיבתה אינה ידועה, ויכולה להיות משנית למחלה אונקולוגית עם כריתת קשריות לימפה, ניתוחים נרחבים, אי ספיקה ורידית או עודף משקל קיצוני.

טיפול לימפתי יעיל גם במקרים של נפיחות על רקע טראומתי כגון ניתוחים אורטופדיים או קוסמטיים, חבלות, שברים, נקעים ועוד. מערכת הלימפה הינה חיונית לתפקוד יעיל של מערכת החיסון ולפינוי פסולת ממערכת הדם, ולכן איבר שבו היא אינה פועלת באופן מיטבי חשוף לזיהומים. נפיחות יכולה לפגוע בתפקוד, הן בשל הפרעה לטווח התנועה והן בשל כובד הגפה.

דרכי טיפול

הטיפול כולל טכניקות ידניות (עיסוי לימפטי), חבישה ותרגול.

יתרונות הטיפול במים

המערכת הלימפטית הינה תת עורית ברובה. במים, פועל על העור לחץ הידרו סטטי המשפר את תפקודה. אם נוסיף על הלחץ תרגול מותאם המנצל את תכונות המים, וטכניקות עיסוי עצמי או על ידי מטפל, נוכל להפחית את הנפיחות.

תרגול ביבשה עלול לגרור מאמץ יתר שעשוי להחמיר את הנפיחות. במים, הסיכון נמוך יותר. ביבשה יש להתעמל עם חבישה, שרוול או גרב על האיבר הפגוע דבר הגורם לחימום, הזעה ולעיתים קרובות תחושת אי נעימות. במים, לעומת זאת, כמובן שאין צורך בחבישה. עם זאת, חבישת האיבר עם היציאה מהמים תייעל שמירה על ההישגים. גפה לימפטית לעיתים קרובות תורגש ככבדה. במים, ניתן להפעילה ביעילות ללא תחושת הקושי והכבדות. גפה לימפטית חשופה לסיבוכים היכולים להתלוות לכל פגיעה בעור. בפעילות בחוץ הסיכון לפגיעות כאלה גדול בהרבה מאשר במים (שפשוף, נפילה, מכה ואפילו שפשוף מבגד, גרב או נעל). המים הם סביבה מוגנת בה הסיכון לפציעה נמוך.

לתרגול מספר מטרות

  • ראשית, "פעולת משאבה" (pumping action) – כיווץ והרפית השרירים מגבירים חזרה ורידית וחזרה לימפטית.
  • שנית, שמירה על כוח וטווח תנועה בגפה הפגועה.
  • שלישית- שימוש בתנועת המים סביב הגפה לעיסוי, ורביעית- תרגול ושחיה לכושר כללי ותחושת well being.

1. תרגיל נשימה

מטרת תרגילי הנשימה להפעיל את המערכת הלימפתית העמוקה, ולהוות הכנה להמשך התרגול.

אופן ביצוע התרגיל במים: עומדים עם הפנים לשפת הבריכה כששתי הידיים אוחזות בה. שואפים אויר דרך הפה, מכניסים את הראש למים ונושפים דרך האף עד הוצאת כל האוויר. הנשיפה נעשית דרך האף על מנת לשמור עליו נקי ממים.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: בשכיבה, ישיבה או עמידה כשהידיים מונחות על הבטן. על הידיים לחוש את תנועת הבטן הנלווית לנשימה. אנו רוצים נשימה סרעפתית עמוקה ללא תנועה רבה של בית החזה. לוקחים שאיפה עמוקה דרך האף ומרגישים "ניפוח" של הבטן ונושפים דרך הפה כשהבטן "נכנסת". על תנועת הבטן להיות נלווית לנשימה ולא על ידי הפעלת שרירים.

2. תרגיל נשימה

מטרת התרגיל – נשימה עמוקה עם פתיחה של בית החזה ומעט התנגדות הנגרמת על ידי המים.

אופן ביצוע התרגיל במים: עומדים עם בננה קצרה בכל יד. פותחים את הידיים לצדדים עם שאיפה, וסוגרים עם נשיפה.

ניתן לבצע את הנשיפה כשהפנים בתוך המים ומוציאים אויר מהאף. נשיפה לתוך המים תגרום להתנגדות נוספת להוצאת האוויר והפעלה מוגברת של שרירי הנשימה.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: בישיבה או עמידה פותחים ידיים לצדדים עם אגרוף האצבעות ושאיפה, סוגרים ידיים כשהזרתות לכיוון החזה ונשיפה. פתיחת הידיים לצדדים מרחיבה את בית החזה ומאפשרת כניסת אויר טובה. סגירת ופתיחת כפות הידיים מוסיפה אלמנט של "פעולת משאבה" שהיא הפעלת השרירים באופן שמגביר תנועה של דם ולימפה במעלה הזרוע.

3. נשימה עם צלילה

העמקה במים מגדילה את הלחץ ההידרוסטאטי ומשפרת את הניקוז.

אופן ביצוע התרגיל במים: עומדים עם הגב צמוד לקיר. לוקחים שאיפה דרך הפה, ובעת הנשיפה דרך האף, דוחפים את המעקה כדי להעמיק בתוך המים. הרגליים מושטות קדימה כדי שניתן יהיה להעמיק באופק מקסימאלי.

ריקון האוויר מהריאות עוזר להעמיק במים, משום שכאשר הוא בריאות הוא מציף. ככל שאיבר נמצא עמוק יותר במים, כך הלחץ ההידרוסטטי עליו גדול יותר. תרגיל זה טוב במיוחד כאשר יש נפיחות בחזה, בבטן, או במפשעה.

בנוסף, התרגיל דורש טווח תנועה בכתפיים. במידה והטווח מוגבל (בגלל נפיחות, צלקת או סיבה אחרת) יש לבצע לפי היכולת ולשאוף להגדלת הטווח בהדרגה.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: עומדים או יושבים כשאוחזים מקל בשתי הידיים. מרימים את המקל מעל הראש עם שאיפה מהאף, ומורידים עם נשיפה מהפה. התרגיל גורם לפתיחה של בית החזה ודורש טווח תנועה טוב בכתפיים. אם הטווח מוגבל מכל סיבה שהיא, יש לשאוף להגדיל אותו בהדרגה.

4. תרגיל לגפה עליונה

מטרת התרגיל להתחיל הפעלה של הגפה בחלקים המקורבים יותר, תוך שימוש בתנועת המים סביב הגפה כדי לגרות את המערכת הלימפתית התת עורית.

אופן ביצוע התרגיל במים: בתחילה, מבצעים תרגיל זה בעמידה במים, כאשר הברכיים חופשיות והבטן אסופה.מגלגלים באיטיות את הכתפיים לאחור מספר פעמים כשהזרוע נעה בחופשיות במים בהתאם לתנועת הכתף. באופן דומה מגלגלים כתפיים לפנים.

בשלב שני משלבים את התרגיל עם הליכה במים. המים מהווים התנגדות לתנועה, ולכן בעת הליכה קדימה יתגייסו שרירי הבטן ובהליכה לאחור יתגייסו זוקפי הגב.

תרגיל זה, תוך כדי הליכה, דורש גם מידה מסוימת של קואורדינציה.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: בישיבה בעמידה או תוך כדי הליכה, מבצעים מספר פעמים סיבובי כתפיים באיטיות לאחור ואחר כך לפנים גם כן מספר פעמים. תחילת הפעילות תמיד תהיה בחלקים המקורבים של הגפה. בהמשך, נפעיל גם את החלקים המרוחקים.

5. תרגיל לגפה עליונה

מטרת התרגיל היא בנוסף להפעלת הידיים, יצירת תנועה של המים סביב הגפה. תנועת המים סביב הגפה דומה לעיסוי עורי עדין המפעיל את מערכת הלימפה התת-עורית.

אופן ביצוע התרגיל במים: בתרגיל זה, הולכים במים תוך כדי ביצוע מעגלים גדולים עם הזרועות, בדומה לשחיית "חזה", תוך הנעה מודגשת של האצבעות. מושיטים ידיים לפנים כשהאצבעות צמודות, פותחים ידיים לצדדים תוך פרישת אצבעות כך שהמים יעברו ביניהן, אוספים את כפות הידיים אל בית החזה ומושיטים שוב לפנים. מבצעים לאט ובחזרות מרובות.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: שוכבים על הגב – מרימים ידיים לאט לכיוון התקרה תוך איגרוף, והורדה לאט עם פתיחת אצבעות.

תרגיל זה משלב הפעלה של חלקים מקורבים ומרוחקים של הגפה. ניתן להשאיר את הידיים למעלה ולבצע מספר תנועות של פתיחת וסגירת אצבעות. השילוב של השפעת כוח הכובד והפעלת השרירים עוזר לניקוז הנוזלים מהגפה.

6. תרגיל לגפה העליונה

מטרת התרגיל להפעיל את כל הגפה ולשלב את פעולת המשאבה השרירית עם ניצול תכונות המים על ידי תנועתם סביב הגפה ושינוי עומקים, המשפיע על הלחץ ההידרוסטטי.

אופן ביצוע התרגיל במים: הולכים הליכה איטית עם הושטה קדימה של יד ורגל נגדית כשהיד השניה פונה לאחור. בעת שהידיים בקו המים, מאגרפים אותן, ובעת התנועה בתוך המים פושטים את כפות הידיים.

כדאי לבצע הרבה חזרות על ידי הליכה של כמה דקות. בעת הביצוע משתלבת תנועת המים סביב הגפה עם התנועה סביב הגוף כולו הנע קדימה, תוך כדי דרישה קואורדינטיבית. הלחץ ההידרוסטטי גדל ככל שהעומק עולה, ולכן, כשהיד ישרה לצד הגוף הלחץ הגדול ביותר יהיה על כף היד והוא הולך ופוחת במעלה הגפה. גם מנגנון זה תורם לניקוז.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: מניעים את הידיים – אחת לפנים ואחת לאחור, ומחליפים. יש לבצע לאט ולהרים את היד עד גובה הכתפיים. מאגרפים את הידיים כאשר הם בגובה הכתפיים ופושטים אותן עם התנועה כלפי מטה.

7. תרגיל גפה עליונה

מטרת התרגיל היא שילוב כל המערכות המשפיעות על הניקוז הלימפתי תוך ניצול יתרונות המים.

אופן ביצוע התרגיל במים: שמים בננה מתחת לזרועות ומניעים את שורשי כפות הידיים והאצבעות בכיוונים שונים – הרמת והורדת כף היד, סיבובי שורש כף היד, פתיחת וסגירת אצבעות, כיפוף ויישור האצבעות זו אחר זו, תוך שילוב תנועות זו בזו ושינוי בעומק המים.

בשלב השני, משלבים עם נשימה בתוך המים, כאשר שואפים מהפה ונושפים מהאף על מנת לשמור על אף נקי ממים.

השימוש בבננה מאפשר להתרכז בהפעלת הגפה והנשימה כאשר שאר הגוף נהנה מהציפה על המים.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: כמו במים, מניעים את שורשי כפות הידיים והאצבעות בכיוונים שונים – הרמה והורדת כף היד, סיבובי שורש כף היד, פתיחת וסגירת אצבעות, כיפוף ויישור האצבעות זו אחר זו תוך שילוב תנועות זו בזו.

8. תרגיל גפה עליונה – דרגת קושי גבוהה

תרגיל זה מפעיל את כל הגוף ובביצוע נמרץ אף מעלה דופק.

אופן ביצוע התרגיל במים: יושבים על בננה שנמצאת בין הרגליים, עושים עם הרגליים תנועות "דיווש" נמרצות עם הזרועות, מבצעים תנועות מעגליות ועם כפות הידיים מבצעים תנועות "תפיסת מים". בעת ביצוע התרגיל, מתקדמים במים. יש להתמיד בביצוע התרגיל מספר דקות. תרגיל זה טוב הן לסובלים מבצקת בגפה העליונה והן בגפה התחתונה.

התרגיל מנצל היטב את השימוש בעומק המים מפני שהן הידיים והן הרגליים שקועות בהם. למטופלי לימפאדמה, כמו לכלל האוכלוסיה, פעילות אירובית הינה מומלצת ביותר. לחולי לימפאדמה המשתמשים בבגד לחץ, פעילות בחוץ עשויה לגרום להזעה ואי נוחות. במים, הפעילות היא ללא בגד לחץ וללא הזעה.

תרגיל זה טוב במיוחד למתקשים בשחייה או שסגנונם אינו מספיק טוב בשביל להעלות דופק.

9. תרגיל גפה תחתונה

מטרת התרגיל היא הפעלה של כל שרירי הגפיים התחתונות תוך ניצול תכונת המים המבטלת חלק ניכר ממשקל הגוף ומאפשרת תנועה חופשית גם באופנים שלא ניתן לבצע מחוץ למים. תנועת המים סביב הרגליים עושה עיסוי עורי עדין המפעיל את מערכת הלימפה התת עורית.

אופן ביצוע התרגיל במים: הולכים בסגנונות שונים, למשל הרמת ברכיים, הרמת עקבים לישבן, הליכה על בהונות, הליכה על עקבים, הליכה הצידה ועוד. במים, ניתן ללכת בקלות בכל האופנים ועל ידי כך להפעיל את קבוצות השרירים השונות ללא קושי וללא סכנת נפילה.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: יושבים על כיסא ומבצעים תנועות של פתיחת וסגירת בהונות, כיפוף ומתיחת בהונות, כיפוף ומתיחת כף הרגל, סיבוב כף הרגל לשני הצדדים.

10. תרגיל גפה תחתונה

מטרת התרגיל הינה להשתמש בשינוי עומק הרגליים תוך הפעלת שרירים אינטנסיבית.

אופן ביצוע התרגיל במים: שמים בננה מתחת לבית השחי ומבצעים תנועת אופניים עם הרגליים בשינוי עומקים. בתרגיל משתתפים כל שרירי הגפה. יש לשים לב שגם כף הרגל והבהונות פועלים. הרמת הרגליים תגייס גם את שרירי הבטן. הזרועות במנוחה והבננה מציפה את הגוף בנוחות ומאפשרת ביצוע התרגיל בקלות.

שינויי העומק משנים את הלחץ ההידרוסטטי על הגפה ותורמים לניקוזה. ביצוע אינטנסיבי גם יגביר דופק.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: שוכבים על הגב ומניעים את הרגליים באיטיות בתנועת אופניים – רגל אחת מתיישרת לכיוון הרצפה בעוד שעם השניה, מביאים את הברך לכיוון הבטן. ככל שהרגל הישרה יורדת נמוך יותר לכיוון המזרן, כך יש להשתמש יותר בשרירי הבטן. אם מרגישים מאמץ יתר בבטן או כאב בגב, מיישרים את הרגל גבוה יותר מהרצפה. במידה ועדיין מתקשים בביצוע התרגיל, ניתן לשים כרית קטנה מתחת לישבן.

11. תרגיל גפה תחתונה

מטרת התרגיל להשתמש בהתנגדות של המים ובתנועה שלהם סביב הגפה.

אופן ביצוע התרגיל במים: עומדים במקום, עם או בלי בננה תחת הזרועות ומבצעים תנועות "הצלפה" של הרגליים לסירוגין. הבננה מאפשרת לרגליים להיות בעומק מירבי וללא מגע עם הרצפה. ניתן לבצע באופן דומה בעמידה כשהמים בעומק החזה, ובכל מקרה עומק המים צריך להיות לפחות עד המותניים.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: יושבים כך שהזוית במפרק הירך 90 מעלות ומבצעים תנועות יישור וכיפוף ברכיים לסירוגין באיטיות. תרגיל זה מפעיל ומחזק את השריר הארבע ראשי שהוא השריר הגדול בקדמת הירך.

12. תרגיל גפה תחתונה – דרגת קושי גבוהה

מטרת התרגיל היא שימוש בשינוי עומק המים לכל הגוף, ובכך, יצירת לחץ הידרוסטטי משתנה בכל חלקי הגוף.

אופן ביצוע התרגיל במים: "קפיצות צפרדע"- עומדים במים בעומק החזה. צוללים תוך כיפוף ברכיים וגו עד שהידיים נוגעות ברצפת הבריכה. במהלך הירידה למטה, יש לשחרר בלונים דרך האף בצורה מווסתת ואיטית וברגע שהידיים נגעו ברצפה מבצעים קפיצה.

ניתן לבצע קפיצה עם הוצאת ראש מעל המים או מספר ניתורים, כאשר כל הגוף והראש בתוך המים ומבצעים את התרגיל עד שנגמר האוויר.

13. תרגיל כוח

מטרת התרגיל להביא את הרגל לעבודה כנגד התנגדות. בתרגיל, שיש בו מרכיב של כוח, מגייסים גם את שרירי הבטן המפעילים את מערכת הלימפה העמוקה. במידה ויש חולשה של שרירי הגפה, תרגילים מסוג זה יעזרו לה להתחזק בהדרגה. במידה ויש הגבלה בכיפוף הברך או הירך, תרגיל זה יכול לעזור להגדיל אותו בהדרגה.

אופן ביצוע התרגיל במים: עומדים במים שעומקם לפחות בגובה המותניים ושמים בננה מתחת לכף הרגל, כשהברך גבוהה ככל האפשר. דוחפים את הבננה לאט לכיוון רצפת הבריכה עם נשיפה ואח"כ נותנים לרגל לחזור לאט לעמידת המוצא. התרגיל משלב שינויי עומקים עם עבודת כוח המחזקת את השרירים.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: עומדים ומעבירים משקל מהעקבים לבהונות. זוהי עבודת כוח כנגד משקל הגוף.

לחולי לימפאדמה, לא מומלץ לעמוד זמן ממושך בתנוחה סטטית ולכן מומלץ לבצע תרגיל זה בכל מצב בו נדרשת עמידה ממושכת, כגון: המתנה בתור, שיחה בעמידה (למשל ברחוב) וכדומה.

14. תרגיל כוח:

מטרת התרגיל להביא את היד לעבודה כנגד התנגדות. בתרגיל ישנו מרכיב של כוח, מגייסים גם את שרירי הבטן המפעילים את מערכת הלימפה העמוקה. במידה ויש חולשה של שרירי הגפה, תרגילים מסוג זה יעזרו לה להתחזק בהדרגה.

אופן ביצוע התרגיל במים: עומדים במים בגובה המכסה את הכתפיים, פיסוק קל, ברכיים משוחררות ובטן אסופה. במידה והמים לא עמוקים מספיק, ניתן להגדיל את הפיסוק בין הרגליים ולכופף את הברכיים. עם ידיים ישרות ובנשיפה, לוחצים את הבננה לתוך המים, ונותנים לה לחזור למעלה לאט.

התרגיל משלב הפעלת כוח הגפיים העליונות תוך שינויי עומקים, גיוס שרירי הבטן ונשימה. ניתן לבצע את התרגיל ביד אחת, או שכל יד על בננה נפרדת.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: מניחים את הידיים ישרות על משענת כיסא, שולחן, ספסל או כל מקום יציב אחר. מכופפים את המרפקים ככל שניתן, ודוחפים בחזרה ליישור הידיים. כיפוף הברכיים יקל על ביצוע התרגיל. ככל שהמשטח עליו נשענים נמוך יותר, כך התרגיל קשה יותר.

15. הרפיה

מטרת התרגיל היא הרפיה והפגת מתחים שהם מרכיב חשוב בהתמודדות עם מצבי חולי כרוניים, וכן נותנים לגוף לנוח ולהתאושש לאחר מאמץ.

אופן ביצוע התרגיל במים: שוכבים על הגב עם בננות תומכות תחת הצוואר והברכיים. עוצמים עיניים ומרפים, תוך שימוש בדמיון והתמסרות לתחושת הליטוף של המים. בעת ההרפיה "מנקים" את הראש מכל מחשבה יומיומית או מטרידה וחושבים או מדמיינים רק דברים מרגיעים וחיוביים. נושמים נשימה איטית ורכה ומתמסרים למנוחה. רצוי שההרפיה תימשך 5 דקות לפחות.

ביצוע התרגיל מחוץ למים: שוכבים על הגב בעיניים עצומות, רצוי עם תמיכה מתחת לברכיים, עוצמים עיניים ומרפים את המחשבות והגוף. ניתן להשתמש במוזיקה ותאורה מרגיעות.

הערות לתרגול:

  1. אין לעבוד בעומסים גבוהים.
  2. יש לבצע הרבה חזרות מכל תרגיל.
  3. התחלת עבודה מפרוקסימאלי (קרוב למרכז הגוף) לדיסטאלי (רחוק ממרכז הגוף).
  4. כל פעילות תתחיל בתרגילי נשימה ותסתיים בהרפיה.

הערות כלליות:

  1. סטרס מגביר אדמה. פעילות גופנית מתונה ומהנה עוזרת להפחית סטרס.
  2. האחריות על בריאותנו נמצאת בידינו. פעילות גופנית ותרגול יומיומיים עוזרים לשמור על נפח הגפה ולמנוע סיבוכים.
  3. תרגילים מחוץ למים רצוי לבצע עם חבישת לחץ.
  4. יש לתרגל לפי היכולת ולא להגזים.
  5. רצוי להתייעץ עם בעל מקצוע לפני תחילת התרגול ולחזור להתייעצות מפעם לפעם על מנת להתאים את התרגול למצב.
  6. אין לתרגל במים שחומם עולה על 34 מעלות.
מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.