west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

שחייה שיקומית והידרותרפיה לתסמונת דאון

שחייה שיקומית והידרותרפיה לתסמונת דאון

רקע

מתוך כ- 800 תינוקות הנולדים בעולם, נולד תינוק אחד עם תסמונת דאון. תסמונת זו נובעת מעודף חומר גנטי שמקורו בכרומוזום ה- 21.

לתסמונת זו השפעה רבה על ההתפתחות הפיסית, הפסיכולוגית והקוגניטיבית. ואכן, אצל ילדים עם תסמונת דאון מתגלה קשת רחבה של בעיות – בעיות מוטוריות, קוגניטיביות, אפקטיביות, תקשורתיות ועוד.

כמו כן, קיימים באוכלוסיה זו מאפיינים חיצוניים כמו לשון מוארכת, עיניים מלוכסנות, אף שטוח, ידיים קטנות ורחבות ועוד.

הגדרת הלקות

תסמונת דאון היא תאונה גנטית (מוטציה), שבה בכל תא מתאי גופו של היילוד ישנם 47 כרומוזומים במקום 46. תסמונת דאון מתרחשת אחת לכ- 800-1000 לידות, היא אינה מידבקת ולא תורשתית. הגורם לה אינו ברור.

מאפייני הלקות

לילדי תסמונת דאון יש 22 מאפיינים אנטומיים ופיזיולוגיים, אך אין אף ילד שיש לו את כל הסימנים של התסמונת.

  • כמה מהמאפיינים הם: עיניים מלוכסנות, שיער חלק, פה קטן וכתוצאה מכך הלשון בולטת, שיניים קטנות וצפופות. צוואר קצר ועבה, ידיים קטנות ואצבעות קצרות, ויש רווח בכפות הרגליים בין הבוהן לאצבע שלידה. ילדי תסמונת דאון נמוכים מילדים רגילים ונוטים להשמנה.
  • בעיות פיזיולוגיות: נמצא שאצל כ-40% מילדי תסמונת דאון יש מומים מולדים בלב, תת פעילות של בלוטת התריס, העלולה לגרום להשמנה, קוצר ראייה, נטייה לזיהומים באוזניים בגלל תעלות צרות יותר ושטוחות, בעיות בחוליה 7 (חולית האטלס) בעמוד השדרה הצווארי.

אחת הבעיות הבולטות אצל תינוקות בעלי תסמונת דאון, היא בעיית טונוס השרירים הנמוך (שרירים רפויים יותר), מה שעלול לגרום לגרום לליקויים במוטוריקה העדינה ובמוטוריקה הגסה.

הודות לטיפולי פיזיותרפיה, הידרותרפיה וטיפולי ריפוי בעיסוק, רוב הילדים משתלטים על מערכת השרירים וגם על שרירי הלשון הבולטת.

  • בעיות קוגניטיביות: רוב ילדי תסמונת דאון סובלים מפיגור התפתחותי ברמת פיגור קלה עד בינונית. ילדי תסמונת דאון יכולים ללמוד הכול: דיבור, קריאה, כתיבה, חשבון, נגינה וכישורים חברתיים נורמטיביים המאפשרים להם חיים מלאים בקהילה. כושר התפיסה והלמידה של הילדים הוא איטי יותר בגלל בעיות עיבוד מידע בזיכרון, אך הם יכולים ללמוד נושאים מגוונים בעיקר באמצעות עזרים ויזואליים, ולכן, ילדי תסמונת דאון נחשבים ללומדים חזותיים. על מנת לקדם את הילדים, הם זקוקים לסביבה נורמטיבית ומעשירה, ולטיפול אינטנסיבי כבר מגיל צעיר בכל תחומי ההתפתחות. כאן באה לידי ביטוי השחייה בפרט וכושר גופני בכלל, המאפשר לילדים פעילות גופנית סדירה ואינטראקציה חברתית .
  • הצד החזק של ילדי תסמונת דאון קשור לאינטליגנציה הרגשית המפותחת שלהם. ברגש, בחום, באהבה, בספונטאניות, בכנות, הם עולים על ילדים רגילים. הם אוהבים מאוד מוזיקה, תנועה ומשחק.

השחייה כדרך טיפול

היתרון הגדול במים, הוא שאין עומס או נשיאת משקל על חלקי הגוף, בדגש על השרירים, הגידים והמפרקים. ללא נשיאת המשקל, ניתן לחזק מאד את השרירים מחד, אך גם לגרום להארכתם וגמישותם מאידך.

במים, אנו משנים את הסביבה הטבעית שלנו ומרגילים את הגוף לתנאים שונים בהם יש יותר תנועתיות, טווחי תנועה, מניעת עומס ומשקל הגוף. בעקבות בעיות באזור החוליות הצוואריות, ישנם תרגילים רבים היכולים להוות סיכון לילד, אך במים בעיה זו אינה מורגשת מאחר שאין עומס על אזור הצוואר והחוליות הצוואריות.

אנו מנצלים את השחייה לשפר את התפקוד במים, אך גם את השיפור ביבשה:

  1. חיזוק שרירים – כפי שצוין קודם, ילדי תסמונת דאון נולדים עם חולשת שרירים (היפוטוניה) ובאמצעות השחייה ניתן לחזק מאד את כל שרירי הגוף, בדגש על שרירי הידיים, הרגליים ושרירי היציבה וכן לגרום להארכתם ולגמישותם.
  2. שיפור סבולת לב-ריאה – ילדי תסמונת דאון סובלים מנטייה להשמנה ובאמצעות השחייה ניתן לפתח כושר אירובי ולהביא לשריפת שומנים ולפתח סבולת לב-ריאה.
  3. שיפור תגובות איזון – באמצעות המים, ניתן לשפר מיומנויות של איזון ושיווי משקל, באמצעות הליכה, ריצה ותרגילי ציפה שונים.
  4. תיאום בין איברים – תרגילי קואורדינציה, תזמון ידיים ורגליים, משחקי מיומנויות שונים משפרים מאד את תגובות המערכת העצבית ואת התיאום בין איברי הגוף השונים.
  5. שיפור תפקוד ביבשה – כל הנאמר משפיע על תפקוד הגוף ביבשה ועוזר בפיתוח כישורים אחרים ביבשה, בין אם מדובר בפעילות גופנית או כללית.
  6.  הנאה – תכונות המים ואימוני השחייה גורמים להנאה גדולה ולשינוי וגיוון בחיי היום-יום.
  7. אינטראקציה חברתית ותקשורת – עם המדריכים והמאמנים וכן עם החברים לקבוצה.

ספיישל אולימפיקס

הידרותרפיה לתסמונת דאון

הארגון הינו חלק מארגון בינלאומי בשם Special Olympics, נוסד בארה"ב ב – 1968. הרעיון העומד בבסיס הפעולות, הינו לאפשר לכל ספורטאי עם לקות שכלית החל מגיל 8, ללא הבדל במגבלות שלו (מלקות שכלית קשה המלווה בפגיעה מוטורית ועד לקויות שכליות קלות), להשתתף באימונים ובתחרויות בהתאמה להישגיו היחסיים בענף הספורט בו הוא מתחרה.

בעולם המים ישנה קבוצה בת 15 שחיינים, השוחה ומתחרה באופן קבוע. שני שחיינים הינם בעלי תסמונת דאון.

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.