הידרותרפיה ושחייה שיקומית לטיפול בסכרת

Print Friendly

פורסם על ידי עולם המים בתאריך .

פעילות גופנית חשובה לבריאות הגוף והינה בעלת חשיבות עליונה בקרב סוכרתיים לצורך שיפור זרימת הדם ואיזון הגוף ובמיוחד למניעת התפתחות סוכרת מסוג 2. לחולים בסוכרת מומלצת פעילות אירובית הכוללת הליכה או ריצה קלה, רכיבה על אופניים או שחייה. ובאמת, לפעילות במים יש יתרונות רבים. נשמח להזמין אתכם לשיעור ניסיון בבריכה, לגלות לכם קצת מנפלאות עולם המים ולהכיר לכם את צוות המקצוענים שלנו.

בעולם המים לפעמים מתייחסים לשחייה כאל סוג של "ג'וקר" – אם תתאמנו בשחייה, תשתפרו גם בענפי ספורט אחרים כגון הליכה, ריצה , אופניים וכו'. עבודה על השריר והפיכתו לארוך, אלסטי וגמיש מתאימה אותו לפעילות בענפים אחרים אך לא ההפך. ספורטאים-רצים ובמיוחד גברים נוטים לשקוע במים ואינם מבינים למה זה קורה, התשובה העיקרית היא כמובן מבנה השריר והמשקל הסגולי המשתנה מהר מאוד בריצה ובעקיפין פוגע בשחייה.

בנוסף השחייה הוא ענף ספורט מתון יותר משאר ענפי הספורט והסיכוי לגרום נזק הוא קטן מאוד גם אם לפעמים עשיתם תנועה לא נכונה. הזעזועים כתוצאה משחייה לא נכונה יותר נמוכים מאשר מנזקים הנגרמים כתוצאה מפעילות גופנית לא נכונה אחרת. השחייה מאפשרת מצד אחד לחזק את השרירים ומצד שני לשמור על המפרקים לאורך זמן. בעולם המים רוב המאמנים מאמנים גם בהליכה, ריצה ואופניים ומתאימים למטופל את ענף הספורט הנכון לו כך שניתן לשלב ולאזן, אם צריך, מספר ענפי ספורט ביחד.

טמפרטורת המים במרכזי עולם המים משתנה והצוות המקצועי מתאים לשחיין ולאופי האימון שלו את הטמפ' המתאימה (28.5, 30.5 או 34) ויש לכך חשיבות רבה. לדוגמא, אם נרצה לשחרר שרירים, להאריך שרירים או לגרום להזעה נתאמן במים חמים (34), אבל אם נרצה לצנן את הגוף או לעודד שליטה בדפקים שונים נעבוד בטמפ' של 30 מעלות. השליטה בטמפרטורת המים מתאימה מאד לסוכרתיים הסובלים משינויי טמפרטורה מחוץ למים ומספקת סביבה טובה לאימון.

אז איך מתחילים? בעולם המים בודקים ומאבחנים>> את המטופל/ספורטאי – טווחי תנועה, כוח, גמישות, דופק בדרגות מאמץ שונות, יכולת שחייה – ורק אז מתאימים סגנון שחייה בהתאם ליכולות הגופניות. במהלך השיעור עובדים על שחייה הידרותרפית הנקראת WEST במטרה לחזק את השרירים תוך כדי שחרור והרפיית מתחים ומפרקים מרכזיים (צוואר,גב, ברכיים). עם הזמן לומדים לגבי איזון כמות הסוכר בגוף, מתי ואיך לצרוך אותו, ומתאימים את סוג האימון, המנוחה, והתזונה למהלך האימון ולאחריו. רמת הסוכר מאוד תלויה בתזונה ובפעילות גופנית, לכן יש להתאים לכל אדם טיפול על פי אורח חייו. בכל מקרה אנו ממליצים להצטייד במאכלים המכילים סוכר למקרה של ירידת סוכר במהלך הפעילות או מיד אחריה.

לסוכרתיים הנוטלים תרופות או מזריקים אינסולין, אנו ממליצים מאד לפני ואחרי כל פעילות, לבדוק את רמת הסוכר בדם. במידה ורמת הסוכר בדם נמוכה יש לאכול ארוחה קלה לפני שמגיעים לבריכה ובמהלך הפעילות להקפיד לשתות מים. לאחר אימון, ארוחת פחמימות כגון לחם עם ממרח וכוס מיץ יסייעו למניעת נפילת רמת הסוכר (דבר שעלול לקרות במהלך היממה לאחר הפעילות כתוצאה מהשלמת חוסרים בגליקוגן). ישנם מקרים בהם בסיום אימון נמרץ עולה רמת הסוכר, כדאי להימנע מצריכת אינסולין נוסף כדי לא הביא למצב של היפוגליקמיה קשה (מיעוט סוכר בדם), אלא דווקא לחכות שרמת הסוכר תחזור בעצמה למצב "הרגיל" שלכם.

לסיום, נאמר שהשחייה שורפת קלוריות ומסייעת בשמירה על המשקל, משפרת כושר קרדיו-וסקולרי (מצוין לבעלי סוכרת עם נטייה לבעיות בלב), לא מעמיסה על הרגליים כמו פעילות אירובית אחרת, מחזקת את השרירים ומורידה את רמת הסוכר בדם למספר שעות עד ימים (ולכן יש חשיבות גדולה לפעילות קבועה). אל תחששו ממאמץ, אפשר להתחיל בפעילות קצרה, להמשיך בפעילות ארוכה יותר עם הפסקות ולהתקדם בקצב שלכם. התמדה מסוג זה בוודאי מתאימה לסוכרתיים יותר מאשר פעילות אינטנסיבית לא מסודרת. אורי סלע, בעלים ומנהל מקצועי של עולם המים, והצוות המקצועי, מאחלים לכם בריאות טובה ומחכים לכם במים!

לערוץ היוטיוב של עולם המים      עקבו אחרינו בטוויטר   עקבו אחרינו בפייסבוק

 כל הזכויות שמורות © לעולם המים מרכזי עילית ללימוד שחיה, טריאתלון והידרותרפיה לילדים ומבוגרים | Wisy - שיווק באינטרנט