west logo heb white
תפריט
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
דברו איתנו

מרכז מידע

מרכז מידע

תרגילים בסיסיים במים לפעוטות

22 תרגילים במים לפעוטות בשילוב הידרותרפיה, שמומלץ לדעת לפני שמתחילים לשחות!

הידרותרפיה היא שיטת טיפול במים המנצלת את תכונות המים כדי לטפל בבעיות שונות: אורטופדיות, נוירולוגיות והתנהגותיות.

חוג הידרותרפיה לפעוטות מיועד לתינוקות אשר מאחרים להשיג את אבני הדרך ההתפתחותיות הראשונות (ראו טבלת התפתחות תקינה על פי מדד דנבר). בחוג, עובדים על קשר הורה-תינוק, הסתגלות למים, התפתחות מוטורית (חיזוק השרירים, שיפור טווח התנועה, שיפור קשר עין-יד, ועוד) וכמובן הנאה.

בחוג הידרותרפיה, בשונה מחוג שחייה לפעוטות (רגיל), שמים דגש על ליווי והנחיה להורים כשלכל תינוק בקבוצה דגשים משלו. איחור בהתפתחות אינו נמדד בזמן אלא באיכות. אבן הדרך החשובה ביותר, המהווה מפתח לכל השאר, היא שהייה על הבטן ויישור מרפקים בזמן השהייה על הבטן, בלעדיה יהיה לתינוק קשה מאוד להגיע לזחילת גחון, זחילה על שש ומשם להתיישב לבד.

ההתפתחות המוטורית מלווה כל הזמן בהתפתחות תקשורת משחק, קשר עין עם הסביבה, שפה וכו', וכולם תלויים אלו באלו. השלבים ההתפתחותיים בין אבן דרך אחת לשנייה מגוונים – ישנם ילדים שיזחלו על הגחון בעזרת יד אחת, יש כאלה שעם שתיים ויזחלו אחורנית בלבד, יש שידלגו לגמרי על זחילה. כל צורת התקדמות היא טובה, ויש לעקוב אחר השינויים והסימטריה של התנועות. אין סיבה להילחץ אם תינוק מגיע לכל אבן דרך באיטיות, אך כן יש מקום לעזור לו כשהוא ניצב בפני אתגרים.

המים הם מקום שמח וכיפי לעזור לפעוטות ולשפר תנועתיות, גמישות וחוזק. הצעצועים מסביב, הגירוי של המים על הגוף, הצחוק של אמא או אבא, כולם מעודדים חיוך ותנועה. במשך חצי שעה (המון זמן ביחס לתינוק) של פעילות, תוך כדי התנגדות המים לתנועה, כל תרגיל במים מחזק את מערך השרירים הכולל של התינוק (ולא שריר אחד כפי שהיה אילו היינו מתרגלים ביבשה).

בחוגי השחייה לפעוטות, לכל תרגיל יש מטרה שהיא מעבר להנאה. למשל, בזמן ששרים, צוחקים ונעים במים. אנו אוחזים בפעוטות באופן מסוים ומשמעותי לצורך חיזוק השרירים. הבנה של כל תרגיל והנעה נכונה, תאפשר לפעוט להפיק את מירב התועלת תוך כדי הנאה. בחוג שרים, מתנועעים במים, מבינים למה ואיך להחזיק את התינוק בכל תרגיל, לומדים להתאים את דרגת הקושי לילד ולצחוק תוך כדי חיזוק השריר והמערכת החיסונית.

עבודת ההידרותרפיסטים לפעוטות מאופיינת בהצבת האתגר בהישג ידו של התינוק, חיזוקים חיוביים, חיוכים, שירים והנאה, מציבים מטרות ועובדים על פיהן, עם מדדים משתנים על מנת לראות את ההתקדמות והשיפור.

על פי המכון להתפתחות הילד, תינוק אשר לא זוחל ומלאה לו שנה, ייבדק על ידי רופא התפתחותי, נוירולוג ויטופל בפיזיותרפיה. כבר בגיל 8 חודשים,  במידה ואנו רואים שהתינוק אינו מיישר את ידיו בזמן השהייה על הבטן ולא מתהפך לשני הכיוונים, כדאי להתחיל לעבוד איתו. החוכמה היא לא להיכנס להיסטריה אך גם לא להישאר שאננים. רוב הפעוטות המתעכבים בהתפתחות המוטורית ישיגו את כל אבני הדרך במוקדם או במאוחר, אלא אם כן מדובר בנכות התפתחותית.

לעיתים, עיכוב התפתחותי יכול להפוך לחוסר בטחון. למשל, כשפעוט מעל גיל שנה וחצי עדיין לא הולך הוא יתקשה מאוד להסתגל למסגרת של גן או פעוטון עם ילדים בני גילו שכבר רצים להם. כלל אצבע בטיפול בתינוק או פעוט המתעכב בהתפתחות מוטורית, הוא לבדוק כמה זמן מתוך הטיפול התינוק שיתף פעולה עם המטפל והאם זה נעשה בחיוך.

בטיפולים הידרותרפיים, שמים דגש על כך שהטיפול יעשה בשיתוף פעולה והנאה. ההסתגלות למים והכיף במים הם מטרה בפני עצמה. הסיבה לכך היא שפעוטות שהתעכבו בהתפתחות בדרך כלל יזדקקו לפעילות גופנית לכל אורך התבגרותם, אין זו גזירה, להיפך, פעילות גופנית, שחייה בעיקר היא מתנה לכל החיים.

חשוב מאוד להתייעץ עם הצוות המקצועי של עולם המים לפני התחלת כל פעילות במים.

תרגילים בסיסיים במים לפעוטות1. אחת שתיים שלוש – מים על הראש אופן הביצוע: עם הגיענו לבריכה, כבר בשיעור הראשון, נטפטף מים על הראש בעדינות (עם התקדמות השיעורים אפשר לטפטף יותר מים). 

המטרה: הסתגלות למים.        

 

 

תרגילים במים לתינוקות2.  החזקה בסיסית   אופן הביצוע: מחזיקים את התינוק מתחת לבתי השחי. חשוב מאוד לאחוז בו בצורה אנכית ולהרפות את האחיזה ככל האפשר (המים עוזרים לנו לתמוך בילד ועוטפים אותו) , מידי פעם ניתן לסובב אותו אלינו ולצחוק אליו.

המטרה: הסתגלות למים הן להורה והן לילד, תחושת ביטחון התחלתית. במידה והתינוק מרגיש לא בנוח, יש לסובב אותו עם הפנים אל ההורה ולהרים ולהוריד אותו בעדינות במים תוך כדי חיוך. אם זה עדיין לא עוזר, אפשר לקרב אותו אלינו לבית החזה (פעמים רבות לוקח חודש עד חודשיים להסתגל למים). 

תרגילים נוספים: עם הזמן ניתן להזיזו קדימה,אחורה ולצדדים.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.  

שחיית תינוקות3.  צלילה ראשונית  אופן הביצוע: הצללה ראשונה של תינוק תיעשה בדרך כלל על ידי המדריך, ובהמשך נעודד את ההורים לעשות זאת בעצמם. חשוב מאוד לא להפתיע את התינוק עם הצלילה, אלא נדבר אליו וניתן לו סימנים ברורים שאנו עומדים להצליל אותו. ניתן לו גם שהות להכין את עצמו לצלילה, על ידי כך שנרים אותו גבוה מעל המים, ומשם נטבול את גופו ופניו במים, ורק לאחר כמה פעמים כאלה נעבור לצלילה עמוקה יותר.

מטרה: הסתגלות ראשונית למים.    

שחיית  פעוטות4.  תזוזה לצדדים תוך כדי יצירת בעיטה  אופן הביצוע: תנועה של התינוק לצדדים עם הפנים לכיוון פנים המעגל, ילד נוסף או פנים להורה. על ההורה להעביר משקל מרגל לרגל על מנת להניף את התינוק בעדינות מצד לצד, כך שאוזן התינוק כמעט תיגע במים ובו זמנית רגליו כמעט יצאו מן המים.

מטרה: הארכה וחיזוק שרירי הצד, גזע הגוף (גב ובטן) והרגליים, משפר יציבה ושיווי משקל (במנח כזה הילד רוצה לחזור לקו האמצע ונעזר בכל הגוף על מנת להתיישר). עם הזמן התינוק בועט מאוד חזק (סוג של בעיטת קרטה ומצליח להתנגד לתנועת המים מהר יותר). התרגיל הוא בין התרגילים הבסיסיים בשחיית פעוטות והידרותרפיה לפעוטות וחשוב מאד להתפתחות. 

תרגילים נוספים: ניתן לעשות תנועת שמיניות איטיות במים ובכך לשלב תנועה ועבודה על מגוון גדול יותר של שרירים. 

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.  

תרגילי חיזוק במים לפעוטות5. אחיזה עם פתיחת ידיים אופן הביצוע: שחרור אחיזת התינוק ע"י פתיחת האצבעות. יש לוודא כי התינוק אינו בולע מים.

מטרה: עידוד התינוק לתנועה עצמאית ובכך מתן תחושת חופש מרבי במים. בתרגיל זה נוצר חופש תנועתי המאפשר עבודה על השרירים המייצבים ושיווי משקל תוך כדי שימוש בחוסר היציבות של המים.

תרגילים נוספים: ניתן להניע את התינוק בכיוונים שונים באיטיות על מנת לעבוד על מגוון גדול יותר של קבוצות שרירים.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.    

חיזוק חגורת הכתפיים לפעוטות6. אחיזה בידיים תוך כדי תפיסה של התינוק ותזוזה אופן הביצוע: אחיזה בכפות הידיים של התינוק. שימוש בצעצוע על מנת לגרות לתנועה במים. התינוק יוצר קשר עין עם הצעצוע ומתקדם לעברו על ידי הנעת הידיים והרגליים.

המטרה: יצירת הקשר בין תנועה להתקדמות, חיזוק הרגליים וחגורת הכתפיים, תוך כדי משחק והנאה במים.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.      

חיזוק חגורת הכתפיים לתינוקות7. מרפקים ב-90 מעלות אופן הביצוע: אוחזים בכפות ידיו של התינוק כאשר 80% מגופו של התינוק במים, יש לוודא כי התינוק אינו נושא את משקל גופו וכי עצמות השכם אינן בולטות החוצה. על ההורה להצמיד את מרפקיו אל צידי גבו של התינוק על מנת לתמוך בו. יש להקפיד על זווית של 90 מעלות בין האמה לזרוע ובין הזרוע לגזע הגוף (של התינוק). בתנוחה זאת מניעים את התינוק הנעה איטית ונעימה במים מצד לצד.

מטרה: חיזוק חגורת הכתפיים, ההנעה של הגוף עם אחיזה מינימאלית מאפשרת חיזוק של שרירי הגב במעברים בין הצדדים.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.  

חיזוק שרירי הכתפיים לפעוטות8. הרמת יד גבוה תוך כדי בעיטה אופן הביצוע: אוחזים בכפות ידיו של התינוק כאשר 80% מגופו של התינוק במים. יש להקפיד על זווית של 90 מעלות בין האמה שלזרוע ובין הזרוע לגזע הגוף (של התינוק). תזוזה של התינוק לצדדים עם הפנים לכיוון המעגל/ילד נוסף/פנים להורה. התזוזה היא עד שהילד כמעט מוציא רגל אחת מחוץ למים ומבצע בעיטה. התרגיל מתבצע תוך כדי שירה כאשר פני התינוק לכיוון המעגל.

מטרה: חיזוק חגורת בכתפיים, חיזוק של שריר גזע הגוף (בטן וגב) וחיזוק שרירי הרגליים. אינטראקציה קבוצתית עם חברי הקבצה וההורים.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.  

תרגילים לחיזוק חגורת הכתפיים לפעוטות9. תזוזה קדימה ואחורה אופן הביצוע: אוחזים בכפות ידיו של התינוק כאשר 80% מגופו של התינוק במים. יש להקפיד על זווית של 90 מעלות בין האמה לזרוע ובין הזרוע לגזע הגוף (של התינוק). מסיעים את התינוק קדימה ואחורה תוך כדי שירה ועידוד הנעה של הרגליים בחופשיות במים. 

מטרה: חיזוק חגורת הכתפיים, חיזוק שרירי הרגליים, תנועתיות וליטוף של המים תוך כדי שירה ומשחק עם התינוק. תרגיל זה מאפשר אינטראקציה של התינוק עם חברי הקבוצה ועם ההורה. ככל שניתן לילד פחות תמיכה עם המרפק בצידי הגב, כך יעבוד יותר על חגורת הכתפיים.

תרגילים נוספים: סיבוב של הילד סביב ההורה לצד אחד ולצד השני.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.    

שחיית פעוטות10. על המזרון עם חברים אופן הביצוע: תומכים בכפות רגליו של התינוק כדי לסייע לו לטפס על המזרון, אפשר להיעזר בצעצוע כדי לדרבן אותו (אם עדיין קשה לו מדי, מניחים את התינוק עם הגחון על המזרן). וכך בשכיבה על הבטן, נותנים לו להתרגל לטקסטורה החדשה, לשנות אווירה ולהכיר את החברים לקבוצה. 

מטרה: הסתגלות למים ולקבוצה.       חוג שחיית תינוקות

11.  החזקת האמה  אופן הביצוע: אוחזים את התינוק מתחת לבתי השחי כשהאמה מקיפה ותומכת בחזהו. מניעים את התינוק במים תוך פתיחה של הזרוע המחזיקה בתינוק ואז החלפה של הזרועות. הרגליים חופשיות ונעות בחופשיות במים.  

מטרה: תנוחה ראשונית המחזקת חגורת כתפיים, קירוב מרפקים זה אל זה במים מחזקת את שרירי החזה (פקטורליס). ההנעה של התינוק מגרה אותו לבעוט ובכך מחזקת את שרירי רגליו, ההרמה של בית החזה מחזקת את זוקפי הגב. התינוק נתמך ע"י ההורה, תמיכה זו מקנה לתינוק ביטחון ומאפשרת לו לנוע בחופשיות וללא חשש בעזרת הגפיים.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.  

חוג שחיית פעוטותתרגילי חיזוק במים לפעוטות12. מתיחה תוך כדי תפיסת כדור אופן הביצוע: שימוש בצעצוע (כדור או צעצוע אחר) על מנת לגרות את התינוק להתארך ולנסות להגיע לצעצוע. האחיזה היא כמה שיותר רפויה כאשר כפות הידיים מונחות מעט מתחת לבתי השחי של התינוק. התינוק לבדו נשען לעבר הצעצוע.

מטרה: הרדיפה אחרי הצעצוע מכניסה עניין ומגרה את התינוק להתארך ולהתקדם במים. כך, נוצרת הארכה של הזרוע והכתף והרמה של בית החזה מחזקת את שרירי הגב ומפעילה את שרירי הרגליים. מטרה נוספת כמובן היא תחושת ההצלחה, אי אפשר רק לרדוף אחרי הכדור, חשוב גם לתפוס.

תרגילים נוספים: נשים את הצעצועים ב-90 מעלות יחסית לילד ונראה את קשר עין-יד שלו בא לידי פעולה, באותה הזדמנות נראה גם רוטציה של עמוד השדרה – תנועה חשובה מאוד להתפתחות.

גיל מתאים: 6 חודשים-4 שנים.  

שחיה לפעוטות13.  הדגמת בועות אופן הביצוע: אוחזים את התינוק כאשר כפות הידיים מונחות מתחת לבתי השחי ו-80% מגופו בתוך המים. ההורה מתכופף ומכניס את הראש למים נושף אויר ויוצר בועות.

מטרה: הדגמה של ההורה כי ניתן להכניס את הפה והראש למים והצחקה של התינוק גורמות לו הנאה. התרגיל מפיג את הפחד ובעתיד גם הוא ינסה ליצור בועות ואלו יאפשרו לו לצלול ללא בליעת מים

תרגילים נוספים: ניתן לנשוף בועות קרוב לבטן של התינוק ובאזורים שונים בגוף.

גיל מתאים: לקראת גיל שנה תינוקות מתחילים לנשוף בועות בעצמם, עד אז אנחנו נושפים בשבילם.  

חוג שחיה לתינוקותמשחקים במים עם פעוטות14. טיפוס על דופן הבריכה אופן הביצוע: מניחים את התינוק עם הזרועות על דופן הבריכה כשצעצוע מונח במרחק קטן ממנו, מניחים את כפות הידיים שלנו תחת כפות רגליו של התי נוק על מנת לדחוף בעזרת הרגליים ולהגיע לצעצוע. כשהתינוק מתחיל ללכת אפשר לתת לו לבצע את התרגיל לבד, בעזרת הידיים בלבד ולתת להם לצאת מן המים אל הדופן.

מטרה: חיזוק ודחיסה של חגורת כתפיים, חיזוק שרירי הרגליים.

גיל מתאים: 3 חודשים-4 שנים.       תרגילי חיזוק במים לפעוטות

15.  שכיבה על גלשן  אופן הביצוע: מניחים את התינוק על הבטן, כשידיו מכונסות פנימה (רצוי כשהן ישרות), אוחזים באגן התינוק ומניעים קדימה. רצוי ללוות בשיר ובתנועות סלאלום בבריכה.

מטרה: יישור מרפקים על הבטן, כנגד מצוף, דחיפת המצוף לתוך המים, הרמת ראש גבוהה (90 מעלות מהרצפה), יצירת בעיטות עם הרגליים. בשלבים מתקדמים התינוק נע לבד עם הגלשן.

גיל: 6 חודשים-הליכה.      

חוג שחיה לתינוקות16.  שכיבה על גלשן פנים אל ההורה אופן הביצוע: מניחים את התינוק עם הבטן על הגלשן, אוחזים את פרקי ידיו עם אצבע ואגודל, שאר האצבעות מחזיקות את הגלשן, מכנסים את ידיי התינוק לכדי רוחב הכתפיים, ראשו מתרומם, זרימת המים על הרגליים גורמת לתינוק לבעוט עם הרגליים.

מטרה: שהייה על הבטן תוך כדי הפעלת חגורת כתפיים, חיזוק רגליים, קשר עין עם ההורה, תרגיל מצוין להסתגלות.

גיל: החל מ-3 חודשים ומעלה.    

פעילות במים לפעוטות17. להתיידד עם חישוקים אופן הביצוע: מושיטים לתינוק חישוק אל כף היד, מחכים שיאחז בחישוק, שמים לב לאחיזה (יש לוודא שהזרת משתתפת באחיזה ויש הפרדה בין האגודל לשאר האצבעות).

מטרה: תרגול ואימון של "צביטה" שימוש באגודל ואצבע.

גיל: חצי שנה+.      

פעילויות לתינוקות במים18. החזקת חישוקים אופן הביצוע: שכלול של תרגיל חיזוק חגורת כתפיים. התינוק כבר למד איך אוחזים את החישוקים, עכשיו אוחזים בחלק העליון של החישוקים (ולא בכפות ידיו), על התינוק לשאת חלק ממשקל גופו כשהוא אוחז בחישוקים. לסירוגין, עוטפים את אחיזת החישוקים שלו, קו המים נמצא על איזור בית החזה העליון, מניעים את התינוק קדימה ואחורה.

מטרה: חיזוק חגורת כתפיים תוך שימוש באחיזה עצמאית של התינוק.

גיל: 9 חודשים-4 שנים.    

שחית תינוקות19. נדנד עם טבעות אופן הביצוע: בשלב מתקדם יותר, נעבור להחזקת החישוק בלבד, התינוק יאחז בכוחות עצמו בלבד בחישוק. יש לשים לב להצמדת האגודל לשאר האצבעות. בגיל שנתיים נבקש מהתינוק להעלות את גופם למעלה ולתת נשיקה לחישוק. אפשר להגביר את דרגת הקושי על ידי הוצאת גוף התינוק מהמים.

מטרה: חיזוק חגורת כתפיים ושרירי זרועות.       חיזוק הכתפיים והזרועות לפעוטות

20.  כתף וזרוע במים אופן הביצוע: מחזיקים את התינוק כשיד אחת על צד החיתול, ויד שנייה מונחת תחת בית השחי שלו (בזמן שיד ההורה נמצאת על החיתול זרוע וכתף באותו הצד בתוך המים), מניעים את התינוק בעיגול סביבנו בתנועת גריפה. 

מטרה: חיזוק כתפיים וזרועות, בין התרגילים הראשוניים של "תפיסת מים" של הפעוט, בעתיד התנועה תקדם אותו במים ותעזור לו להרים ראש.

גיל: 3 חודשים-שנתיים.      

תרגילי חיזוק לפעוטות במים21.  תנוחת sea weed (סגנון וואטסו) אופן הביצוע: כשהתינוק במנח שכיבה על הגב, מניחים את ראשו על הכתף שלנו (רוב התינוקות בשלב מסוים לא אוהבים את השכיבה על הגב אז אפשר לעבור לחצי ישיבה) וכך כשהתינוק נשען על ההורה, מניחים את הידיים על איזור האגן שלו, ומניעים מצד לצד.

מטרה: הרגעה ומנוחה במים, הארכת שרירי הצד של הפעוט.      

שחיית תינוקות22.  צלילה וצפייה בתינוק מתחת למים אופן הביצוע: מצלילים את התינוק אל עבר צעצוע או אל הדופן ומקפידים להתבונן בפניו כשהוא יוצא מן המים. בצלילה מתקדמת יותר נשחרר את התינוק לשנייה אחת במים אל עבר מדריך או הורה נוסף, ונוציא אותו בעדינות מהמים.

מטרה: הסתגלות מלאה למים.

מוכנים לקפוץ למים?

07.08.22

לקוחות יקרים

ביום ראשון תשעה באב כל המרכזים של עולם המים פתוחים כרגיל למעט סניף קריית אונו – עירונית שיהיה סגור.

הסניף בבית נועם בקריית אונו בריכה טיפולית
פתוח כרגיל.